Minister Overzee van I&W

Column Joost

Stel, je hebt een zeldzaam meevallertje en € 386,- vrij te besteden: waar zou je het bedrag aan uitgeven? Een nieuwe achterband? Een kar boodschappen bij Albert Heijn en jezelf eventjes rijk voelen? Een heel kort nachtje van je dromen met een escortmevrouw, gigolomeneer of een hybride uitvoering hiervan? Of strijk je onbaatzuchtig de hand over je hart, cijfer je jezelf weg en stort je het bedrag op een rekening van een goed doel?

Het antwoord laat zich natuurlijk even eenvoudig voorspellen als een verkiezingsuitslag in Noord-Korea: de laatste optie. En dan bedoel ik niet een bijdrage aan de noodlijdende voedselbanken, toeslagenslachtoffers of dierenasiels, maar aan het armlastige CJIB. Zegge en schrijve 6.512.086 snelheidsboetes wist de zieltogende instantie te Leeuwarden in 2022 te innen; dat kan beter, vind ik, want de ambtenarij heeft het al genoeg te stellen met zijn mensonterende salarissen, werktijden en vakantietoeslagen.

Ik geef toe dat er wel een kleine aanzet van overheidswege gegeven moest worden om mij tot mijn nobele daad te dwingen. Verkeershufteriger zie je snelheidsovertredingen haast niet meer om met een onverantwoorde 113 km/u over een 80 km/u weg te rijden in het overvolle (zie foto) westen van het land.

Denk ook eens aan de effecten op het milieu met deze onbezonnen motorrijdersactie, juist in de provincie die met – volgens de laatste cijfers – 642 prachtige hightech windmolens juist extra groene allure aan het ongerepte, met stoere Hollandse mannenknuisten gewrochte landschap geeft. Onderkent de ontoerekeningsvatbare persoon op de motor de gevaren niet van 33 km/u snelheidsverschil met de legale limiet wanneer bijvoorbeeld een bronstige wolf zich vanuit het hoge gras op de rijbaan begeeft?

Iedereen weet hoe catastrofaal zo’n asociale overtreding van 33 km/u kan aflopen, met navenante kosten voor de zorgkosten en verzekeringspremies die overige burgers moeten ophoesten. Eigenlijk kun je de verkeershufter op de foto betichten van polarisatie in de samenleving.

Met het bedrag overgemaakt en mijn wroeging om mijn misdadige actie opgeschoond, rekende ik voor: 6.512.086 snelheidsboetes in 2022 maal een gemiddeld boetebedrag van € 62,88 maakt € 409.479.968,-, dus nog geen tiende van het bedrag wat alleskunner Hugo de Jonge aan coronadeals sloot zonder bonnetjes te vragen.

Welnu, omdat er een ware exodus gaande is van politici die wachtgeld of een bedrijfscarrière verkiezen boven landelijke verantwoordelijkheid, besluit ik hierbij officieel me kandidaat te stellen voor het ministers- én staatssecretarisschap op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Als Almeerder in hart en ziel zie ik me hierbij gesteund door de naburig woonachtige ex-minister van Verkeer en Waterstaat en betrouwbaar boegbeeld Annemarie Jorritsma. Reeds in het verleden maakte zij zich onsterfelijk met woorden als (bij benadering) “Scooters, die enge dingen met kleine wieltjes” en (wél letterlijk) “Zo meneer, ik steek nu een sigaret op; als die op is, betekent dat het einde van dit interview”, tegen de chef d’équipe van ons Weekblad Motor.

Met haar als kruiwagen zal ik, eenmaal verkozen, mijn beleidsplan ontvouwen: alle personenauto’s van ná 1985 en elektrische bakfietsen verbieden. Zonder pardon. Het verkeersbeeld wordt er veel rustiger, fraaier en socialer van; en de vervuiling van klassieke auto’s weegt niet op tegen de sociale terreur van leaseauto’s, Tesla’s en Ram Vans. Naast E-Types, Peugeots 404 en Alfa’s Spider wordt een nieuwe Scania, Volvo of DAF truck op de oprijlaan de nieuwe chic.

Met pakhuizen vol motorkleding in heel Nederland wordt motorrijden weer voor iedereen, gaat het weer de rol vervullen van transport voor minderbedeelden in plaats van luxe verzetje. Flitspalen zullen collectief vernietigd worden (of verkocht aan België) en er gaat geen cent meer naar wegenbouw; (snel)wegen mogen verloederen of overwoekerd worden door Natura 2000, waardoor verkeersdeelneming weer de ouderwetse uitdaging wordt waar we zo’n heimwee naar hebben bij het zien van zwartwitfilms. Snelwegen zijn voortaan überhaupt zinloos omdat we onze productie zelf consumeren; Schiphol en KLM rotten maar op naar Qatar of zo.

Het beleidsplan zal vermoedelijk op wat verzet stuiten in Haagse kringen, maar zeker is: we creëren ermee een tevredener, meer stressbestendige samenleving, zonder 6.512.086 jaarlijkse woede-uitbarstingenen van onderdanen die zich genaaid & bestolen voelen.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan