Kwiek toeren: KTM 1390 Super Duke GT

KTM 1390 SUPER DUKE GT

Als het om vlotte ‘toermotoren’ gaat hebben ze in Mattighofen een reputatie hoog te houden, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de Oostenrijkers de laatste tijd een beetje overvleugeld werden op dat vlak door bijvoorbeeld de Multistrada Pikes Peak en natuurlijk BMW’s S en M 1000 XR. Tot nu, want de Super Duke GT is terug en windt er duidelijk geen doekjes om. Met 190 pk en 145 Nm kom je wel in de Alpen…

De bombastische 1.350cc LC8 staat bekend om z’n onuitputtelijke dadendrang dus dat zal ook bij de GT wel goed komen, al voegt KTM er nog wel aan toe dat de vijfde en zesde versnelling zijn aangepast voor ‘gunstiger’ samenspel met de twin.

KTM 1390 SUPER DUKE GT

KTM’s huisontwerper KISKA heeft duidelijk meer nadruk gelegd op de afmetingen van de topkuip, wat een positief effect zou moeten hebben op de windbescherming. Gezien de potentiële snelheden op dit gevaarte is dat geen overbodige luxe. Achter het ruitje ligt ook hier het fraaie H88 dashboard met al z’n instelmogelijkheden, waaronder het selecteren van de verschillende rijmodi.

Dat zijn de voor KTM inmiddels gebruikelijke Rain, Street, Sport en zelf samen te stellen Custom Mode. Wil je nog meer snufjes dan zul je voor de Track Mode in de buidel moeten als optie. Eveneens beschikbaar op de GT is een radarsysteem voor adaptieve cruisecontrole, inclusief Brake Assist, Distance Assist en ‘Group Riding’ mogelijkheid.

KTM 1390 SUPER DUKE GT

De GT maakt gebruik van hetzelfde rijwielgedeelte als de Super Duke EVO, inclusief laatste generatie WP Apex Semi Active Technology (SAT) veercomponenten, waarbij KTM meer focus heeft gelegd op de Comfort Mode met het oog op de stevige ritten die de GT aan moet kunnen. Top of the bill dus.

Net als de remmen. Menig superbike is jaloers op de Brembo Stylema’s met radiale MCS pomp en multi-instelbaar bochten-ABS. Net als op de Duke R is ook de Super Duke GT uitgerust met de nieuwe Supermoto+ optie mocht je tijdens de afdaling van de Stelvio de boel eens even lekker dwars willen zetten. Je rijdt immers niet voor niets op een KTM. Prijs en levering? Even geduld nog…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red