Kleintje MotoGP: KTM RC 8C

Sinds het verdwijnen van de RC8 en de opkomst van KTM in de MotoGP komen de Oostenrijkers nu met de motor waar we al een tijdje reikhalzend naar uitkijken: ziehier de RC 8C.

Voordat je nu net als wij in jubelstemming je banksaldo checkt en naar de KTM-dealer rent, hold your horses. We hebben hier te maken met een nogal exclusief heerschap. Allereerst heeft deze RC8 eigenlijk helemaal niets te maken met de RC8 zoals we die kenden. Het is geen 1.000cc (+) V-twin productiesuperbike, maar een uiterst exclusieve racemachine op basis van de paralleltwin van de 890 Duke R. Voor de goede orde, er worden er dus maar 100 van gemaakt en mocht je snel genoeg zijn (22 juli om 16.00u gaan de loketten open), hou er dan wel rekening mee dat je 35.500 euro moet aftikken.

Goed, de C staat dus voor Competition, waarmee de natuurlijke habitat van deze RC 8C meteen ook duidelijk is: het Circuit. Niets meer, niets minder. De 889cc paralleltwin is goed voor 128 pk, is getuned op een wat betere acceleratie en hangt in een speciaal vervaardigd CrMo stalen buizenframe. Dat oogt om de vingers bij af te likken en KTM kennende zal het ook zo rijden. Kosten noch moeite zijn in ieder geval gespaard, getuige ook de WP Apex Pro voorvork (gesloten cartridge), WP Apex Pro schokdemper achter, Pirelli SC1 slicks, lichte Dymag wielen, carbon kuipwerk (met snelsluiters), Brembo Stylema remklauwen, Akrapovic titanium racesysteem en een AIM-racedashboard met onder andere een ingebouwde datalogger. Nu stiekem maar hopen dat KTM na de aftrap met de spectaculaire RC 8C ook nog komt met een ‘gewone’ RC8, voor stervelingen als wij…


Overzicht 2021 KTM RC 8C

  • 100 stuks wereldwijd
  • € 35.500,-
  • Handgebouwd en exclusief voor circuitgebruik
  • 128 pk
  • 140 kg drooggewicht
  • Speciale race-uitlaat met titanium Akrapovič-demper
  • Speciale luchtbox en raceluchtfilter
  • Op maat gemaakt 25CrMo4-stalen buizenframe
  • WP APEX PRO schokdempers voor en achter
  • Remonderdelen uit Brembo-racecollectie
  • Ultralichte aluminium Dymag-wielen

Overigens, wie een RC 8C koopt kan ook opteren voor het ‘eenmalige klantenevent’ met het Red Bull KTM Factory Racing-testteam, een exclusief track event op het circuit van Jerez dat beperkt is tot 25 deelnemers. Ook aanwezig: Dani Pedrosa en Mika Kallio, die je zullen bijstaan met tips & tricks. Deelnemers krijgen er ook een Track Pack voor hun RC 8C bovenop: een extra set Dymag velgen, bandenwarmers, extra setje remschijven voor en achter, en een racetapijtje – kwestie van je motor in stijl in de pitbox te parkeren.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse