Kort getest: Yamaha XSR125 Legacy

Het is lastig kiezen in het huidige aanbod 125cc’s die zowel in prijs, afwerking als kwaliteit zeer sterk uiteenlopen. De XSR125 Legacy behoort dan wel niet tot de goedkoopste in het segment, maar wel tot de leukste.

Op de bochtige wegen richting Volterra is het slipstreamen, afsnijden, uitremmen en binnendoor steken bij de XSR700’s in mijn groepje, geholpen door de grip van de standaard Metzeler Karoo rubbers. Toegegeven, ook voor bijna de helft van de niet bepaald malse 5.299 euro die deze XSR moet kosten kun je een nieuwe confectie-125cc in de garage zetten, maar op de Yamaha heb je – even kort door de bocht – gegarandeerd de helft minder kopzorgen bij dubbel zoveel voldoening.


Aan de wirwar van kabels en slangen valt niet te ontkomen, net zomin als aan de dikke uitlaatdemper, maar verder kun je de Legacy door een ringetje halen. De spaakwielen, de tank en het dikke twin spar frame (van de R125) maken indruk, zowel wat kwaliteit als charme betreft. Wel een missertje voor deze prijs: bluetooth met infotainmentmogelijkheden en een TFT-scherm ontbreken. De honneurs worden waargenomen door een grote (en bij zonneschijn moeilijk leesbare) lcd-klok, waarbij vooral de versnellingsindicator meerwaarde heeft.


Want het is roeren geblazen in de prima zesbak; ook al wordt de maximale 15 pk bijgestaan door de VAA variabele kleptiming. Niet alleen haalt de XSR125 Legacy makkelijk (meer dan) 100 km/u, het blokje houdt zijn beperkte aantal spierballen zelfs aardig opgespannen in de zesde versnelling. Je kunt op de snelweg dus relatief veilig standhouden, ook rijwieltechnisch. De XSR leent zich met zijn verkapte Deltabox prima voor stabiel stuurwerk, waar nogal wat budget-125’s al snel aan het flexen en swingen slaan door onderbemeten frames en schokdempers met een hoge fietspompfactor.


Ook de vering staat zijn mannetje, met dank aan een vrij harde afstelling – die dan weer wat gecompenseerd wordt door de lekker dikke poef onder je gat. Alleen de voorrem had meer ‘olio di peperoncino’ in de leidingen mogen hebben. Zelfs met een weinig veeleisende takenpakket in je achterhoofd voldoet de vertraging niet echt aan de verwachtingen; maar dat is dan ook de enige toegeving die de Yamaha Legacy doet aan zijn geslaagde volwassenwording.

Conclusie
Met zijn 15 pk, variabele kleptiming en knappe afwerking eist de XSR125 Legacy met recht zijn plekje op binnen Yamaha’s Faster Sons-scenario. Jeugdige kopers die niet kunnen wachten op een A2-geschikte tweedehands XSR700, halen met deze supercharmante XSR125 Legacy een heerlijke (en uiteraard superzuinige) tweewieler in huis.


Plus- en minpunten
+ Design
+ Variabele kleptiming werkt
+ Robuust & zuinig
– Prijzig
– Voorrem hooguit acceptabel
– Geen bluetooth & TFT voor de kids


Lees het volledige verslag in Motorrijder augustus 2022 en KicXstart augustus 2022

Yamaha XSR125 Legacy
Motor: 124cc, 2 kleppen, vloeistofgekoelde eencilinder
Boring x slag:  52 x 58,6 mm
Compressieverhouding:         11,2:1
Max. vermogen:         15 pk @ 10.000 tpm
Max. koppel: 11,5 Nm @ 8.000 tpm
Gewicht:         140 kg (rijklaar)
Zithoogte:       815 mm
Tankinhoud:   11 l
Prijs België:     € 5.299,-
Prijs Nederland:         € 5.799,-


Tekst Joost Overzee • Fotografie Yamaha

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse