Kort getest: Triumph Speed 400 en Scrambler 400 X

Triumph Speed 400

Het voorjaar van 2023 werd onder de Nederlandse radar opgesierd door de lancering van supersnoepige eencilinder motorfietsen als de Honda CB350RS, Harley X350/500 en de minstens zo verrukkelijke Triumph 400’s. Blijven de eerste twee voorbehouden aan het Verre Oosten en/of Oceanië, Triumph gaat met de Speed en Scrambler X voor de globalisering. Maar zal het monoschuwe Nederland hier warm voor lopen, of geeft bestaanszekerheid de doorslag?

Gewapend met leesbril, microscoop en sextant schuifel ik bij het opgaan van de Valenciaanse zon gehurkt rond de reeks voor het hotel geparkeerde Speed 400 en Scrambler 400 X’en. Als doorgewinterd voortbrengsel van de traditionele pers zal ik verdomme toch wat Chinese mankementen in afwerking opsporen! Maar bij een stukje gerimpeld kabeltape en een wat Action-achtig alarmknipperlichtknopje stokt de verbitterde zoektocht wel.

Triumph Speed 400

Triumph zet met deze machines vol in op het aantrekken van een nieuwe wereldwijde doelgroep. Het resultaat werd een duo motoren dat vanaf de allereerste officiële foto’s vorig jaar een enorme charme wist uit te stralen. Met de beste (slechtste) wil van de wereld zal geen wereldburger dit onaantrekkelijke motorfietsen kunnen vinden, al heb ik hoogstpersoonlijk (maar dat ben ik) bedenkingen bij de gouden voorvork, vooral bij de Speed.

Bijzondere aandacht heeft Triumph besteed aan de camouflage van kabel- en slangenwerk dat een blik op het blok kan verstoren. Aan beide zijden oogt het blok schitterend clean. Ook het dashboard zal de smaakpolitie overleven met een klassiek grote snelheidsmeter (met echte naald, jawel) en een kraakhelder lcd-scherm met aanvullende informatie.

Het enkelschijfs Bybre materiaal voldoet goed, is zelfs uitgerust met stalen remleidingen, al vragen sportieve afdalingen van bergwegen (uiteraard) twee of drie vingers. Een spijker op laag water in dit geheel valt ten deel aan de vette 43 mm voorvork die bij het eerste aangrijpen een tikje tordeert vanwege de solo rempartij. De fijnbesnaarde remmer zal het voelen, al heeft het verder geen gevolgen.

Triumph Speed 400

Pas na enig aandringen wilde Triumph de herkomst van de veerelementen prijsgeven; het Indiase merk Endurance, waar ook jij nog nooit van gehoord hebt. Om je de waarheid te vertellen: zouden beide Triumphs zijn uitgerust met Showa of KYB, had ik het ook blind geloofd. Het materiaal opereert precies, zuiver, retestabiel en biedt ook nog volop comfort, net als de voortreffelijke zadels van beide modellen. Ook bij snel bochtenwerk rond 130 km/u bleef de achterkant verschoond van irritante deining of soortgelijk waterbedgevoel, wat mede de framekwaliteit onderstreept.

De ‘pregunta de jamón’ (ook wel ‘hamvraag’) is: hoe verhouden de Speed en Scrambler X zich tot elkaar? Wel, afgaande op het formaatverschil voelt de Scrambler bij een directe overstap duidelijk forser aan door de langere veerwegen, het grotere voorwiel (met 1.76 lengte toch nog nét twee hakken gelijktijdig aan de grond) en het bredere stuur. Maar ik betrap me er wel op door dat degelijkere, massievere gevoel stiekem te verlangen naar meer paardenkrachten. Puur mentaal dingetje, hoor.

Triumph Speed 400

Door dat gevoel wordt het gewichtsverschil van negen kilo gemaskeerd, al geven de meer genopte banden en het 19 inch voorwiel een wat passiever stuurgevoel dan de Speed. Want die ontpopt zich als de grote verleider: ook die zit perfect, maar voelt direct compacter, speelser, sneller en directer in het bochtenwerk. De Speed is de lolbroek van de twee, toegankelijker (logisch) en nog aanzienlijk goedkoper ook. Maar ja, ben je na een overstap tien minuten op de Scrambler onderweg, ontdek je ook weer charmes die jou op het lijf geschreven zijn. Welke dan ook: Triumph’s charmeoffensief gaat de wereld veroveren. Misschien zelfs Nederland.


Conclusie Nu de prijzen in het 700/800/900cc tweecilindersegment inmiddels moeiteloos de 10 mille-grens overstijgen (zelfs de 15 mille-barrière), zet Triumph trefzeker in op de verdwijnende onderklasse en de – in de politiek zo graag uitgesproken – bestaanszekerheid. En niet met een veredelde bromfiets of andere nageboorte, maar met twee motoren die je permanent het gevoel geven op een hele echte motorfiets onderweg te zijn. Kwalitatief zeer hoogstaande motoren, snel genoeg voor ieder gebruik en vooral royaal bedeeld met charme en stijl. Triumph’s insteek is vooral een nieuwe generatie volgelingen aan te boren; geen betere manier om dat te doen dan met de Speed en Scrambler X. Maar ook de oudere rijder zal zich niet onbetuigd laten: merkenliefde en -herkenning doen vanzelf landsgrenzen en de oorspronkelijke herkomst vervagen.

Plus- en minpunten
+ Aaibare look & afwerking
+ Superspeels (Speed), redelijk offroad (Scrambler X)
+ Vrolijk, vlot blok
– Iets torderen vork bij remmen
– Bochtenfeedback Karoo Street op asfalt (Scrambler X)
– Niet-verstelbaar remhendel voor grote handen

Lees de volledige test in KicXstart april 2024

Triumph Scrambler 400 X

Motor: 398cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde eencilinder
Boring x slag:  89 x 64 mm
Compressieverhouding:         12:1
Max. vermogen:            40 pk @ 8.000 tpm
Max. koppel: 37,5 Nm @ 6.500 tpm
Brandstofvoorziening:               Bosch injectie
Transmissie:   zesbak, slipper-assist clutch, ketting
Frame:                 stalen buizenframe
Voorvering:      Endurance 43 mm Big Piston upside-down, niet verstelbaar, veerweg 140 mm (Scrambler 400 X: 150 mm)
Achtervering: Endurance monoshock, verstelbare veervoorspanning, veerweg 130 mm (Scrambler 400 X: 150 mm)
Voorrem:            300 mm (Scrambler 400 X: 320 mm) schijf met radiale Bybre vierzuigerremklauw, ABS
Achterrem:       220 mm schijf met Bybre tweezuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter:                  110/70-R17 / 150/60-R17 (Metzeler Sportec) (100/90-R19 / 140/80-R17
(Scrambler 400 X: Metzeler Karoo Street))
Wielbasis:         1.377 mm (Scrambler 400 X: 1.418 mm)
Balhoofdhoek/naloop:             24,6° (Scrambler 400 X: 23,2°) /102 mm (Scrambler 400 X: 108 mm)
Gewicht:            170 kg (Scrambler 400 X: 179 kg) (rijklaar)
Zithoogte:          790 mm (Scrambler 400 X: 835 mm)
Tankinhoud:    13 l
Prijs Nederland:            € 6.795,- (Scrambler 400 X: € 7.495,-)
Prijs België:      € 5.895,- (Scrambler 400 X: € 6.595,-)


Tekst Joost Overzee • Fotografie Gareth Harford, Chippy Wood, Stuart Collins

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red