Kort getest: KTM 890 ADVENTURE

KTM 890 Adventure

De oranjehemden uit Mattighofen hebben zich voor modeljaar 2023 tot doel gesteld om het middensegment van hun aanbod te versterken. Zo maakt de 790 Adventure zijn opmerkelijke comeback en achtten Pierer en co het al nuttig/raadzaam/noodzakelijk om de 890 Adventure al een update te gunnen.

Ga je aan de slag met de update van een motor, dan is het uiteraard belangrijk dat je de machine verbetert op de punten waar dat nodig is en alles wat goed is aan boord houdt. De power en de souplesse van de 899cc paralleltwin stonden al op hoog niveau, dus daar beperkte KTM zich tot een minimale aanpassing van de airbox en een grotere, sterkere carterplaat om die parel van een krachtbron te beschermen als je er offroad flink mee aan de rol gaat.

KTM 890 Adventure

Herinner ik me van de 890 Adventure de levendige krachtbron nog, eh, levendig, dan herinner ik me ook de stijve nek die ik overhield aan het windscherm dat meer turbulenties dan bescherming bood. Dus daar gingen KTM en KISKA even mee aan de slag. De hele voorkant van de opgefriste 890 Adventure zet de motorrijder beter uit de wind en het kuipwerk dat voortaan uit één deel bestaat wordt op een groot aluminium subframe bevestigd, kwestie van met minder afgebroken onderdelen te zitten als je tijdens een partijtje offroad stoeien op je snufferd gaat.

KTM 890 Adventure

Het nieuwe windscherm is jammer genoeg niet instelbaar, maar biedt sowieso een pak meer bescherming en vooral minder turbulenties dan het vorige exemplaar. De sleuf in het windscherm dempt de wervelingen achter het ruitje op efficiënte wijze, alleen jammer dat er bij een toeristisch tempo langs die brievenbus wel wat regenwater naar binnen waait.

Voelt het zadel in de eerste meters vrij hard aan, dan ga je het met het oplopen van de kilometers wel steeds meer waarderen. De benen glijden fraai in de tankvorm, de voetsteunen staan aangenaam laag en het stuur staat zo perfect gepositioneerd dat je het nooit meer wil loslaten. Het duozadel raakt wel snel besmeurd met modder, maar de liefde moet al erg groot zijn wil je met z’n tweeën gaan offroaden.

KTM 890 Adventure

Ben je van plan om lang rechtop te staan, dan zal je je heil moeten zoeken in stuurverhogers want je polsen steunen best fors op het relatief lage stuur. Een flitsende 350cc eencilinder zal de rijklaar 215 kg wegende 890 Adventure natuurlijk nooit zijn, zelfs niet met zijn laag geplaatste brandstofvoorraad die bovendien helpt om de voeten langer droog te houden. Toch valt er na een dag glibberen en glijden over gravel en rotsige wegen vol sporen geen enkele valpartij te noteren, wat wel iets zegt over het controlegevoel.

De kant-en-klare digitale menu’s helpen je om de 890 helemaal naar je hand te zetten. Bij straatgebruik heb je in de door maximale vangnetten ondersteunde regenstand haast niets te vrezen. Maar ook de straatmodus heeft een zachte eerste aanzet, mede te danken aan het blokkarakter.

KTM 890 Adventure

Onder de 4.000 toeren voelt de motor een beetje flets aan, al vertaalt zich dat in barslecht weer eerder als ‘aangenaam controleerbaar’. Boven streepje vier draaft de twin er bijzonder actief vandoor. De 890 blijkt steeds weer een verdomd snelle, krachtige machine die het predicaat ‘middenklasser’ overstijgt. Daarbij kun je hem tot in de finesses digitaal finetunen, maar dat vraagt inzicht in de systemen en soms geduld.

Zeker op heikele offroad-momenten waarbij je letterlijk al genoeg omhanden hebt, is de quickshifter een aangename aanvulling. Het schakelgedrag is typisch KTM met een tamelijk lange, beetje luchtledige overgang van één naar twee die je actief moet overbruggen. Al zijn welgeteld nul schakelfouten in 200 veeleisende kilometers indrukwekkend, zelfs met het standaard te hoog afgestelde schakelpedaal.

KTM 890 Adventure

Op het asfalt voelt de 890 Adventure aan als een verlengstuk van jezelf. Waar de vorige 890 bij lage snelheden wat onzeker manoeuvreerde, lijkt dat euvel nu verholpen – met dank ook aan de Pirelli Scorpion STR banden. Ondanks de indrukwekkende veerwegen blijf je altijd prima feeling houden met het rubber, een plotselinge uitglijder laat zich tamelijk ontspannen controleren.

Conclusie: Een buitenlandse introductie organiseren voor niet meer dan een facelift, het toont aan hoe serieus KTM het meent met de 890 Adventure. De verwachtingen zijn terecht hoog gespannen want de 890 biedt een berg veelzijdigheid voor een prijs die tussen de Ténéré en de DesertX ligt. Er valt alsmaar meer te kiezen.

KTM 890 Adventure

Plus- en minpunten
+ Power en actieradius
+ Zo goed als totale controle
+ Turbulenties zijn passé
– Geen verstelbare ruit
– Graag een losse straat/offroad-knop
– Diep gelaagde menu’s

Lees het volledige testverslag in KicXstart januari 2023

KTM 890 Adventure
Motor: 899cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  90,7 x 68,8 mm
Compressieverhouding:         13,5:1
Max. vermogen:         105 pk @ 8.000 tpm
Max. koppel: 100 Nm @ 6.500 tpm
Gewicht:         215 kg (rijklaar)
Zithoogte:       840-860 mm
Tankinhoud:   20 l.
Prijs Nederland:         € 17.100,-
Prijs België:     € 14.749,-

KTM 890 Adventure

Tekst Joost Overzee • Fotografie KTM

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.