Kort getest: Husqvarna Norden 901 Expedition

Husqvarna Norden 901 Expedition

Zuid-Afrika, ongeveer een uurtje ten noorden van Kaapstad. Ik rijd een halve meter achter mijn Poolse collega. Meer afstand houden is geen optie, ik zie geen hand voor ogen en moet blind vertrouwen op zijn achterlicht. We zijn overgeleverd aan de genade van onze Zuid-Afrikaanse gids, en aan die van de Husqvarna Norden 901 Expedition…

De 901 Expedition is gebouwd rond hetzelfde frame en motorblok als de standaard Norden 901. Ook de tankinhoud (19 liter) bleef gelijk. De J.Juan remmenwinkel bleef eveneens behouden, een eerste verandering zien we daar wel aan de software want het ABS is nu gelinkt aan de rijmodi. Zo is in de Offroad-modus de ABS-gevoeligheid aangepast aan rijden op het onverhard.

De Rally-modus werd van de optielijst naar het standaardpakket verplaatst, waarbij de tractiecontrole ingesteld kan worden van weinig (stand 1) tot veel tussenkomst (stand 9). De TC kan ook volledig uitgeschakeld worden, al is het wel zo dat als je de motor met de contactsleutel uit- en weer aanzet de TC automatisch ingeschakeld wordt. In het dashboard zit nog een hele speeltuin aan mogelijkheden, de vier knoppen op het stuur zorgen voor een vlotte en natuurlijk aanvoelende bediening.

Husqvarna Norden 901 Expedition

Het hogere windscherm moet garant staan voor een betere geleiding van de rijwind, de zijtassen belichamen dan weer het idee dat je rechtsreeks vanuit de showroom naar Mongolië kunt sturen … maar de grootste plus van deze Expedition is de WP XPLOR vering rondom. Vooraan groeide de veerweg van 220 op de standaard Norden naar 240 mm op de Expedition. Dat moet niet alleen meer comfort bieden op lastige ondergronden, maar vergroot ook de grondspeling.

Het blok is waanzinnig leuk en na wat grasduinen door de rijmodi kies ik toch voor de combinatie Rally-rijmodus met de TC op het laagste standje en het ABS op Offroad. Deze pikantere instelling bevalt me zowel op de zware offroad-secties als op de glooiende en goed geasfalteerde wegen. Toch een minpuntje: de tweepitter blijft niet trillingvrij, en al helemaal niet als je flink doortrekt vanaf 5.000 tpm richting de begrenzer.

Intussen valt de regen met bakken tegelijk uit de lucht, maar de Norden Expedition slikt alles perfect. Dat is niet alleen te danken aan het standaard gemonteerde Pirelli Scorpion Rally rubber, ook het rijwielgedeelte speelt hier een niet onbelangrijke rol. Terwijl ik rechtopstaand lekker naar voren leunend met mijn knieën tegen de tank steun, valt me op hoe gemakkelijk de 214,5 kg zware Norden Expedition over het rode zand veegt. Ga je meer naar achteren staan dan beperkt het breed wordende comfortzadel de bewegingsvrijheid, maar uiteraard heeft Husqvarna een smaller zadel in de accessoirescatalogus.

Husqvarna Norden 901 Expedition

Hoewel de versnellingsbak per gereden kilometer soepeler wordt, beland ik bij de overgang van één naar twee soms in neutraal; dat vraagt dus om een gerichte trap, zelfs met de standaard up/down quickshifter. Voordat we bij het bivak arriveren, passeren we nog aan de pomp om de 19 liter grote tank bij te vullen, ik kom uit op een verbruik van zes liter.

Op dag twee is de route een stuk technischer en rollen er allerhande ondergronden onder de nog steeds sterk presterende Pirelli’s door. De regen van de voorbije weken heeft her en der diepe plassen gevormd, de mulle zandstroken zijn gemakkelijker te rijden. Toch gaan er hier en daar motoren tegen de grond, gelukkig zonder erg en ook het plastic van de Husky’s lijdt amper schade.

Het merk heeft natuurlijk veel offroad-ervaring in huis, en dat zie je aan details zoals een makkelijk los te klikken zijpaneel waarachter de gereedschapskit verborgen zit, of de luchtfilter die slechts twee schroeven vergt om te kunnen bereiken. Niet onbelangrijk als je door de Gobiwoestijn bent geraasd…

Husqvarna Norden 901 Expedition

Conclusie Dat Husqvarna ons helemaal naar Zuid-Afrika vloog mag decadent lijken in het licht van de vorige alinea, toch past een land waar je nog eindeloos kan offroaden in het idee van vrijheidsgevoel dat de Norden 901 Expedition wil uitdragen. Wat een fantastische rit hebben we hier voor de kiezen gekregen, en ondanks de wisselende en soms uitdagende omstandigheden had ik geen enkele keer het gevoel dat het plaatje niet klopte … op de remmen na, misschien, die gewoon goed zijn; niet meer maar ook niet minder.

Terwijl ik diep inadem en een fikse teug uit mijn CamelBak lurk schroef ik alles uit mijn eigen kunnen, het zweet loopt in straaltjes van mijn rug. Hier zou ik al mijn dagen mee kunnen vullen. Is het prijsverschil van een goeie 1.000 euro met de standaard Norden gerechtvaardigd? Dat hangt van je verwachtingen af. En van je eigen toekomstige avonturen.

Lees het hele verhaal in KicXstart april 2023

Husqvarna Norden 901 Expedition

Plus- en minpunten
+ Zalig, krachtig blok met persoonlijkheid
+ WP XPLOR voor en achter
+ Handige accessoires standaard
– Kwaliteit zijtassen
– Windscherm niet verstelbaar
– Bug in elektronica

Motor: 889cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  90,7 x 68,8 mm
Compressieverhouding:         13,5:1
Max. vermogen:         105 pk
Max. koppel:   100 Nm
Gewicht:         214,5 kg (rijklaar zonder benzine)
Zithoogte:       854-874 mm
Tankinhoud:   19 l.
Prijs Nederland:         € 19.200,-
Prijs België:     € 16.549,-

Tekst Stefaan Buyze • Fotografie Husqvarna

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.