Kawasaki onthult nieuwe Z650RS

Na een teasercampagne waarvan we stilaan groen begonnen te zien (de teaser van de teaser is tegenwoordig doodnormaal) onthult Kawasaki nu dan eindelijk de langverwachte Z650RS.

De Z650RS komt vrolijk het populaire segment van de Modern Classics binnengehuppeld, en sleept in z’n kielzog een jaar of 50 Z-erfgoed mee. Volgens het merk zelf is de Z650RS ‘een moderne weerspiegeling van Kawasaki ’s rijke historie’. En kijk, voor een keertje krijgen we eens niet vierkant de kriebels van pr-praatjes.


De nieuwe Z650RS is een hommage aan de originele Z650-B1 uit 1977. De basis van dit nieuwe model wordt gevormd door de 649cc paralleltwin die we kennen uit de Ninja en Z650 (68 pk @ 8.000 tpm en 64 Nm @ 6.700 tpm), met speciaal voor RS ontworpen blokdeksels. Daarnaast werd het blok getuned op souplesse in lage toeren en koppel & vermogen in middelhoge toeren.


Het stalen trellis frame kreeg een nieuw subframe dat minder steil omhoog loopt ten behoeve van de kenmerkende horizontale ‘ducktail’. Vooraan wordt de RS afgeveerd door een 41 mm conventionele voorvork, achter zit een horizontale backlink met instelbare veervoorspanning. In vergelijking met de Z650 heeft de RS een meer ontspannen zithouding, met dank aan het stuur dat 50 mm hoger en 30 mm dichter bij de rijder staat. Opvallend: het zadel is met 820 mm een stuk hoger dan de 790 mm op de Ninja en Z650. Wij horen een paar kleinere rijders zuchten …

… al kan dat ook van verliefdheid zijn en niet omdat ze weer in de accessoirelijst moeten duiken voor het lagere zadel, want de echte eyecatcher van de RS is natuurlijk de styling. De Z650-B1 stond model voor het ontwerp en dat is terug te zien in designelementen als de tank, zijpanelen en natuurlijk de ducktail. Het cockpitje bestaat uit twee analoge ‘artillery shell’ tellers met daartussen een lcd-display.


Van de drie beschikbare kleuren staat de Candy Emerald Green met zijn pin striping het dichtste bij de originele Z650 uit 1977. Andere kleurtjes zijn Metallic Spark Black en Metallic Moondust Gray/Ebony. Prijzen worden later dit jaar bekend gemaakt.

Deel


Gerelateerde artikels

Ducati XDIAVEL V4

Ducati XDiavel gaat van V2 naar V4

Na een jaar van afwezigheid kondigt Ducati de XDiavel V4 aan, de opvolger van de V2. Het model zou volledig opnieuw ontworpen zijn, maar is

KicXstart Classic Superbike Roadtrip

Minder elektronica, meer lol!

Vier weken na de KicXstart Classic Superbike Roadtrip staat de teller van de groepsapp op bijna 900 berichten. And still counting. Hét bewijs dat dit

MOTORbeurs mulitool

Beursactie: Gratis Beta multitool!

Uiteraard is KicXstart ook dit jaar weer van de partij op MOTORbeurs Utrecht, traditioneel hét moment om een nieuw abonnement af te sluiten of juist