Dit was mijn eerste kennismaking met het Franse merk Ixon, en die blijkt overtuigend. Ik gebruikte het voorbije anderhalf jaar het Pulsar Air racepak voor elke sportieve opdracht en de Pulsar kweet zich daarbij uitstekend van z’n taak. Het eerste wat opvalt, is hoe kwalitatief het pak eruitziet en aanvoelt. Licht ook, ondanks volnerf rundsleder. Het pak is driedubbel gestikt, met een dubbele laag leder aan achterwerk en heupen. En ook dat is een teken van kwaliteit, want de meeste ‘budget’-pakken moeten het met twee stiknaden stellen. Met mijn 1m76 en kleine 80 kg was het bij de eerste pasbeurt een beetje wurmen om in een large te geraken (maten XS-4XL), maar na een tijdje leek het pak zich aan te passen en zat het als gegoten. Stretch inzetstukken aan kruis en onder de armen gecombineerd met de lederen flex-stukken aan knieën en rug zorgen samen voor een zo goed als perfecte pasvorm. De binnenvoering is gemaakt van polyester en wordt met velcro onderin de mouwen en de pijpen vastgemaakt, met netjes een lederen flapje over de velcrosluiting om schuren tegen te gaan. Die binnenvoering kwam wel makkelijk los bij het uittrekken, zeker als ik behoorlijk gezweet had. En het is dan wel een geperforeerd pak, maar ik heb al beter verluchte lederen pakken gedragen. De Pulsar is voorzien van CE-gekeurde schouder-, elleboog- en knie-bescherming, plus harde plastic opzetstukken op schuurgevoelige plaatsen. De sliders zijn niet erg groot, maar hard en gaan bijgevolg lang mee. Onvergeeflijk vind ik wel het ontbreken van heupprotectie, waardoor ik onder het pak zo’n beschermende MX-broek droeg. Los van dat laatste vind ik de Ixon Pulsar erg veel waar voor z’n geld bieden.
Daar is ‘ie dan: Yamaha R9!
Zelfs waarzeggers met héél veel mist in hun glazen bol konden voorspellen dat Yamaha op basis van de CP3 uit de MT-09 een R9 zouden