Tacita T-Race R

In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere motoren. Een virtueel bezoekje aan een cockpit die je helaas hoogstwaarschijnlijk nooit zelf voor je neus zal hebben. Deze keer kruipen we in het zadel van een rallymotor waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt: de Tacita T-Race R. De kleine Italiaanse fabrikant maakt enkel volledig elektrische motoren en met de T-Race R worden zelfs langeafstandsrally’s gereden.

 

1. Dodemansknop die dezelfde functie heeft als op een normale motorfiets.

2. Smartphone cover, precies gericht voor het nemen van de betere selfie.

3. Gps-houder

4. Knop voor het switchen tussen de eco- en sportstand, die onder andere invloed heeft op het regeneratief remmen. Zo gaat de motor in de ecostand sterk afremmen bij gas lossen, terwijl op dat moment de accu weer bijgeladen wordt.

5. Met deze drie toetsen pas je de tripteller aan, zodat je nooit een meter verkeerd kunt rijden.

6. Hiermee rol je de route-instructies (op papier) voor- of achteruit (zie ook nr. 9).

7. Hendel voor de hydraulische koppeling, want de elektrische Tacita heeft een conventionele vijfversnellingsbak. Volgens de makers geeft dat meer controle bij het oprijden van een berg of duin dan een elektrische motor zonder versnellingsbak.

8. Make-up spiegel om je wenkbrauwen goed te leggen voor het maken van de selfie.

9. Marzocchi UPSD vooraan, volledig instelbare Öhlins vering achteraan.

10. Roadbookroller. Essentieel voor de betere rallyrijder, als die niet verloren wil rijden.

11. Digitale tripmeter

12. Herinnering dat je rijdt op een Tacita, wat verwijst naar de godin van de stilte. Kan tellen qua originaliteit voor het verzinnen van een merknaam…
Je spreekt de ‘c’ trouwens uit als ‘sh’ en dus niet als ‘k’.

Deel

Gerelateerde artikels

Furugan Fury EVO

Producttest: Furygan Fury EVO

Sinds enige tijd rijd ik met een Furygan Fury EVO airbagvest. Dit losse vest is niet gekoppeld aan een jas of iets dergelijks, maar draag