Honda’s Forza-familie breidt uit!

Groot nieuws voor de commuter-afdeling bij Honda: voor 2021 krijgt Honda’s gekende Forza-reeks twee nieuwe modellen én een upgrade voor een reeds gevestigd model.

Beginnen met het grootste nieuws? Welaan dan: 2021 wordt het geboortejaar van de nieuwe Honda Forza 750, die behalve een 750cc grote paralleltwin ook rekent op een DCT (Dual Clutch Transmission) in plaats van de meer ingeburgerde CVT (continu-variabele transmissie). Behalve dat krachtige en koppelrijk blok (59 pk en 69 Nm!) krijgt de Forza 750 ook ride-by-wire aangemeten, instelbare tractiecontrole, en een Smartphone Voice Control-systeem waarmee je onder meer inkomende telefoontjes, berichten, muziek en navigatie kan bedienen. Honda zet de 750 als ‘GT’ in de markt, wat – afgezien van de fikse longinhoud – kracht wordt bijgezet door de royale beenruimte, ledverlichting rondom, 22 liter aan opbergruimte (voldoende voor een integraalhelm), ruime zit voor zowel rijder als passagier en een groot windscherm, sleutelloos starten, een vijfduims TFT-scherm en USB-laadpunt. Voorts maken een UPSD-voorvork en dubbele schijfremmen met radiale Nissin-grijpers het geheel af.

 class=

Forza 350
In de middenklasse moet de Forza 300 plaats ruimen voor een nieuwkomer met wat kubieke centimeters extra: de Forza 350 wordt aangedreven door een nieuwe en krachtigere (29 pk, + 16%), 330cc grote eSP + -motor, voor een vlottere acceleratie tot 137 km/u. De extra cc’s komen vanuit een grotere boring, van 72 mm naar 77 mm en een grotere slag, 70,7 mm. Om de grotere capaciteit ten volle te benutten werden onder meer de lengte en timing van de klepverplaatsing geoptimaliseerd, en ging de krukas op dieet (-10%).
Die Euro5-gekeurde krachtbron heeft een start/stop-functie aan boord, en zou amper 3,33 liter op honderd verstoken. Wat met een tank van 11,5 liter moet zorgen voor een autonomie van 340 km. Het verstelbaar windscherm kan nu over 180 mm versteld worden (+40mm), er passen twee integraalhelmen onder het zadel, de Forza 350 krijgt een USB-laadpunt en ledverlichting rondom, en de richtingaanwijzers voor- en achteraan beschikken over een nieuw Emergency Stop Signal (ESS)-feature. Wanneer het ABS bruusk remmen detecteert, gaan de waarschuwingslampen snel knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen.


 class=

Forza 125
De junior van de Forza-line-up krijgt dan weer een flinke update voor 2021. Zo werden de voor- en zijkuip, spiegels, zijpanelen achteraan en opnieuw op de tekentafel gemikt en werd het geheel naar het evenbeeld van z’n grote broertje 350 geboetseerd. Het elektronisch verstelbare windscherm krijgt ook op deze telg 40 mm extra bewegingsruimte voor maximale windbescherming, en een USB-aansluiting vervangt de ACC-oplader van voordien. Het chassis onderging geen wijzigingen, maar het (Euro5-gekeurde) vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen is nu uitgerust met Honda Selectable Torque Control (HSTC) en zorgt zo voor optimale grip op de achterzijde.

 class=

Prijzen en afleverdata bezorgen we jullie vanaf ze beschikbaar zijn.

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.