Honda teaset met elektronische koppeling

Honda

Honda heeft op hun website informatie vrijgegeven over wat ‘volgens Honda research’ de allereerste automatische koppeling is voor motorfietsen met meerdere versnellingen.

Met de e-Clutch kan je schakelen, starten en stoppen zonder dat je de koppeling hoeft te gebruiken. Bovendien zou starten en schakelen soepeler verlopen dan met een handmatige, door de rijder bediende koppeling.

In onderstaand filmpje wordt een klein tipje van de sluier gelicht, maar Honda gaat niet verder in op de technische specificaties behalve dat ‘er gebruikgemaakt wordt van elektronische controletechnologie’.

Overigens kan de e-Clutch desgewenst ook gebruikt worden op een conventionele, manuele manier met de koppelingshendel aan het stuur en kan het lichtgewicht, compacte systeem met minimale aanpassingen ook geïnstalleerd worden op reeds bestaande motorconfiguraties. Honda heeft dan ook als doel om de e-Clutch te integreren in hun fun-modellenrange.

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je