Honda ST1100 / ST1300 Pan European (1990 – 2016)

Honda’s toervlaggenschip (aan deze kant van de GoldWing) dateert uit de tijd dat het merk nog volop de debatten in elk segment leidde. In 1990 werd de ST1100 gelanceerd; en met een dwarsgeplaatste V4 die speciaal voor de ‘Pan’ werd ontwikkeld zonder kostenbeperkende maatregelen of het oog op gebruik in andere modellen, is de Pan European zelfs vandaag nog steeds een geweldige toermotor met uitstekende bedrijfszekerheid en comfort, ook voor passagiers. Het enige wat ontbreekt is een zesde versnelling voor iets comfortabelere snelwegkilometers.

In 2002 verscheen de 1.300cc-versie; al met al van hetzelfde laken een pak maar dan met krachtiger blok. De Pan European bleef tot 2016 in het gamma, in 2017 verdween hij definitief uit de Honda line-up. Een echte opvolger kwam er nooit, waardoor heel wat Pan-rijders bij het model blijven zweren. Het blijft een geliefde motor waarmee je quasi probleemloos tot in het einde der tijden blijft rijden.

En dat kun je vrij letterlijk nemen, want een hoge kilometerstand deert een Pan totaal niet. Dik 100.000 kilometer op de klokken zijn geen reden tot bezorgdheid, zo’n blok heeft nog vele kilometers in zich – op voorwaarde dat de motor correct behandeld en onderhouden werd, natuurlijk. Een onderhoudsgeschiedenis is dus welkom, ook bij lagere kilometerstanden. Ga zeker ook na wanneer de nokkenasketting is vervangen, dat moet elke 150.000 km gebeuren en is een vrij duur grapje. Bekijk ook de swingarm van de 1100 van dichterbij, want die roest van binnenuit. Ook de uitlaten durven te roesten, en de alternator is een zwakker punt.

De Pan is geen lichtgewicht, maar eens je rijdt voelt hij relatief licht aan. De meer recentere modellen schuwen sportief stuurgedrag niet, en het blok is verrassend pittig. Kortom: fijn rijden, al durft hij op hogere snelheid een tikje onstabiel te worden. De Pan was qua aankoopprijs toch behoorlijk flink (rond de 18.000 euro voor de laatste modellen) en blijft voor die recentere modellen ook z’n prijs wel behouden. Een vraagprijs rond de 11.000 euro voor een 2016-model is geen uitzondering.

Vloeistofgekoelde V4 | 1.084/1.261cc | 101/126 pk | 297/329 (rijklaar) kg | 28/29 liter | € 1.200 – € 11.000,-


Fotografie Mark Manning

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.