Honda CBR500R en CB500F

Op de Milanese beurs pakte Honda ook nog even uit met een fikse update voor z’n tweecilinder middenklassers: zowel de volledig gekuipte CBR500R als z’n naakte broertje CB500F kregen een facelift. Hoewel het rijwielgedeelte – afgezien van een beter dempende monoshock achteraan – vrijwel onveranderd is gebleven, zit de CBR500R een stuk strakker in z’n vel dan z’n voorganger uit 2016. Zo pronkt het 2019-model met een agressiever en aerodynamischer smoelwerk dat duidelijk hint naar de Fireblade, en een bijbehorende sportievere rijhouding (lagere clip-ons). Ook de meer streetfighter-georiënteerde CB500F komt scherper voor de dag, met een gespierder en agressiever uiterlijk.

Daarbij delen beide broers enkele updates: zo werden de vrijer ademende vierpitters onderin gekieteld (4% meer vermogen tussen 3 en 7.000 toeren) en krijgt het paar vanaf nu led-richtingaanwijzers, een slipper/assistkoppeling, en meer demping (achter).
Kers op de taart is een nagelnieuw lcd-dashboard met een instelbare schakel- en versnellingsindicator. De A2-vriendelijke, achtkleps twins presteren – met dank aan hun herziene in- en uitlaattraject, en aangepaste kleptiming – 47,6 pk bij 8.500 tpm en 43 Nm bij 7.000 tpm. Rijklaar weegt de CBR 192 kg, z’n naakte broer noteert 189 kg.

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier