Honda CBR500R en CB500F

Op de Milanese beurs pakte Honda ook nog even uit met een fikse update voor z’n tweecilinder middenklassers: zowel de volledig gekuipte CBR500R als z’n naakte broertje CB500F kregen een facelift. Hoewel het rijwielgedeelte – afgezien van een beter dempende monoshock achteraan – vrijwel onveranderd is gebleven, zit de CBR500R een stuk strakker in z’n vel dan z’n voorganger uit 2016. Zo pronkt het 2019-model met een agressiever en aerodynamischer smoelwerk dat duidelijk hint naar de Fireblade, en een bijbehorende sportievere rijhouding (lagere clip-ons). Ook de meer streetfighter-georiënteerde CB500F komt scherper voor de dag, met een gespierder en agressiever uiterlijk.

Daarbij delen beide broers enkele updates: zo werden de vrijer ademende vierpitters onderin gekieteld (4% meer vermogen tussen 3 en 7.000 toeren) en krijgt het paar vanaf nu led-richtingaanwijzers, een slipper/assistkoppeling, en meer demping (achter).
Kers op de taart is een nagelnieuw lcd-dashboard met een instelbare schakel- en versnellingsindicator. De A2-vriendelijke, achtkleps twins presteren – met dank aan hun herziene in- en uitlaattraject, en aangepaste kleptiming – 47,6 pk bij 8.500 tpm en 43 Nm bij 7.000 tpm. Rijklaar weegt de CBR 192 kg, z’n naakte broer noteert 189 kg.

Deel


Gerelateerde artikels

BMW R 18 2025

BMW R 18: Euro5+ en meer stijl

We waren ze bijna vergeten, de R 18 cruisers, customs en andere toerbuffels, maar die slagschepen op basis van de Big Boxer uit 2021 moesten ook

Herman Jolink

Dragrace-grootheid Herman Jolink overleden

Vandaag bereikte ons het bericht dat dragracer Herman Jolink onlangs is overleden. Jolink was een van Nederlands bekendste namen binnen de dragracewereld, met een carrière