Honda CBR1000RR Fireblade (2004 – heden)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar een geschikte voorloper van het grote nieuws voor 2017: de nieuwe Honda Fireblade.

€ 4.500,00 – € 16.599,00 (nieuwprijs) | 998 cc | vloeistofgek. 4cil-in-lijn | 174 pk | 176 kg | 18 l.

Wat is het?
Zeg luidop de eerste superbike waar je aan denkt. NU! De kans is heel groot dat je ‘Fireblade’ riep. De naam klinkt niet alleen goed, maar de snelste Honda wordt ook gezien als zowat dé superbike bij uitstek. In 2004 krijgt het toen nieuwe model de naam CBR1000RR, en dus niet meer CBR954RR. De al zevende generatie van de CBR krijgt een nieuw ontworpen 998cc-blok, een race-geïnspireerde cassetteversnellingsbak, een ram-air-systeem dat door een ECU wordt aangestuurd en ook een elektronische stuurdemper, wat toen helemaal nieuw was. Door het blok zover mogelijk naar voren te plaatsen, moest de Fireblade zijn voorwiel beter op de grond houden. Het gevolg was wel dat er bijna geen plaats meer was voor de radiator, waardoor die verplaatst werd naar de rechterkant van het blok. Zo was er nog voldoende ruimte voor het uitlaatsysteem. In 2006 krijgt de Fireblade een make-over met meer kracht en minder gewicht dankzij een nieuwe in- en uitlaat, een opgetrokken maximumtoerental, een nieuw uitlaatsysteem en ook herwerkte veren, een lichtere achterbrug en betere remmen.

Wat moet ik weten?
Dat je rijbewijs op spel staat, mag duidelijk zijn. Toch is de CBR1000RR een erg vergevensgezinde  superbike waar je ook rustig mee kunt rijden. Als je eenmaal z’n snelheidspotentieel gevoeld hebt, merk je dat hij ook dodelijk efficiënt kan zijn als het sneller gaat of op circuit. De CBR heeft dat te danken aan zijn goede neutraliteit en stabiliteit. De standaardveren staan veel te strak afgesteld voor de meeste rijders, maar je kunt die gelukkig volledig instellen. In vergelijking met zijn voorganger is de 2004-CBR beter en sneller, maar ook zwaarder en wat minder spannend. In vergelijking met de Yamaha R1 en Suzuki GSX-R 1000 valt de Honda mooi tussen beide machines in. De Yamaha is nog zachter qua blok, de Soes een heel stuk agressiever. Wij vonden op tweedehandssites de versie die vele jongens- en mannenhoofden helemaal gek maakt, niet alleen in 2005, maar ook nu nog: de Repsol-versie, die vanaf dat jaar voor het eerst beschikbaar was.

Tips van experts
De CBR1000RR krijgt een bovengemiddelde kwaliteitsscore. Een terugroepactie voor de snelheidsmeter die 25 procent afweek, moet al gebeurd zijn. Ben je niet zeker? Rij dan in tweede versnelling aan 2.000 o.p.m. en je moet aan 29 km/u cruisen. Van zo’n hoogperformante motor mag je gerust wat olieverbruik verwachten, maar meer dan een liter per 1.300 km mag niet de bedoeling zijn. Ben je gewend om iets onder het achterzadel te steken? Dat kan met het 2004-model niet omdat de uitlaat mooi onder het kontje verwerkt zit. Probeer verder een zo origineel mogelijk model te vinden, maar dat geldt voor zowat alle motoren. De CBR1000RR kan echter nogal eens aangepakt zijn door mannen ‘die er iets van kennen’…

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse