HJC RPHA-10 Plus

De HJC RPHA-10 Plus (spreek uit Arfa10) is een sportieve integraal die ontwikkeld is door voormalig MotoGP-rijder Ben Spies. En hoewel de gelijkenissen tussen mezelf en Spies snel ophouden, moeten de contouren van onze beide hoofden sterk op elkaar lijken, want de RPHA zit me als gegoten. Ik draag meestal sportieve helmen omdat die het lichtst zijn, wat de RPHA met z’n 1.350 gram (zelf gewogen, inclusief vliegen) ook absoluut is, wat het iets makkelijker maakt voor mijn door artrose geteisterde nek. HJC kan z’n sportieve tophelmen zo licht maken omdat de lagen composietmateriaal (lees: carbon) die op elkaar worden geplakt eerst in een centrifuge worden gestopt waardoor overtollige lijmresten weg worden gecentrifugeerd, wat weer een aantal gram scheelt. Maar los van z’n lage gewicht zit de RPHA ook nog eens volkomen neutraal op m’n hoofd.

De Zuid-Koreaanse helmengigant is een van de weinige fabrikanten die over een eigen windtunnel beschikt, wat maakt dat hun helmen aerodynamisch goed ontwikkeld worden. En dat kan ik met de RPHA-10 enkel maar bevestigen. De helm heeft onder geen beding last van opheffen of turbulentie, onder eender welke omstandigheid. En ik vond hem vrij stil. Zelfs in de regen kon ik de HJC op geen foutje betrappen. Het is bekend dat Jorge Lorenzo last had met aandampende vizieren op zijn RPHA’s, maar dat Lorenzo ook eist dat z’n helmen luchtdicht worden gemaakt (geen enkele ventilatieopening mag open blijven), kan daar een en ander verklaren. Ik draag dan weer een bril en heb die nooit weten aandampen. Die bril was ook makkelijk op en af te zetten, iets wat je als brildrager altijd weet te appreciëren. En de RPHA werd standaard geleverd met een Pinlock Max Vision antidampvizier dat z’n werk dus voortreffelijk heeft gedaan. Ik zeg ‘werd’ want de RPHA-10 Plus is intussen opgevolgd door de RPHA-11.

De voering van de RPHA-10 Plus ziet er na twee jaar gebruik nog als nieuw uit en ik heb de uitneembare voering nooit uitgewassen. Ik weet niet of de aanwezige bacteriedodende zilverextracten daar iets mee te maken hebben, maar de helm heeft nooit vies geroken. Ik kan dus enkel maar laaiend enthousiast zijn over de HJC RPHA-10 Plus en al helemaal als je z’n prijskaartje bekijkt. 379 euro kostte hij destijds in basiskleur zwart (399 euro voor RPHA-11), voor een tophelm die getest en goedgekeurd is door MotoGP-rijders. Althans Ben Spies. Dat is qua prijs/kwaliteit een geweldig pakket.

Prijs: 379 euro | Gedragen door: Pieter Ryckaert |
Meer info: www.splashdesign.com

 

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse