Hij komt: de KTM 990 RC R

KTM 990 RC R

Hij zat er al een tijdje aan te komen, maar nu weten we dan eindelijk zeker dat de KTM 990 RC R begin 2025 van de productielijn in Mattighofen zal rollen. KTM besloot bijna tien jaar geleden bewust om zich terug te trekken uit de superbikemarkt met destijds de 1190 RC8 R – grote baas Pierer vond het onverantwoord om dit soort motoren nog aan te bieden aan straatrijders – maar door de recente ontwikkelingen qua rijhulpsystemen en de opleving in het sportieve middensegment keren de Oostenrijkers nu toch weer terug op hun schreden. Gelukkig maar.

KTM 990 RC R

Hoewel we nu nog in de prototypefase zitten, zijn een paar dingen wel duidelijk. Dat het vermogen van de 990 RC R in wezen uit dezelfde paralleltwin komt als die uit de 990 Duke, bijvoorbeeld. Met een slag van 70,4 mm en een boring van 92,5 mm meet de totale cilinderinhoud 947cc en hoewel KTM op dit moment nog niet al te veel zegt, lijkt het er niet op dat er voor de 990 RC R grote wijzigingen zijn aangebracht. Het maximumkoppel blijft onveranderd op 103 Nm en het vermogen stijgt slechts licht van 123 naar 126 pk @ 10.300 tpm. De kans is groot dat tenminste een deel van dat extra vermogen afkomstig is van de Akrapovic uitlaat van het hier getoonde prototype.

KTM 990 RC R

Qua rijwielgedeelte is er een groot verschil met de RC 8C, die het stalen buizenframe van de Krämer gebruikt. Voor de 990 heeft KTM het frameontwerp van de Duke aangepast. De meest opvallende visuele wijziging is een extra bout door de hoofdframebuis net boven de voetsteunen, als deel van een nieuwe link voor de schokdemper.

KTM zegt dat de stijfheid van het frame is verbeterd voor meer gevoel en stabiliteit op het circuit, en dat de gewichtsverdeling meer voorwielgericht is ten opzichte van de Duke. Het veerwerk is – uiteraard – afkomstig van WP en volledig instelbaar, Apex Pro voor en achter. De remmen zijn Brembo’s; hoewel er op het prototype op de foto’s twee verschillende sets te zien zijn, lijkt het erop dat de bekende Stylema remklauwen gebruikt zullen worden op de productieversie.

KTM 990 RC R

De 990 wordt pas later dit jaar volledig gelanceerd en de productie staat gepland voor begin 2025, als de Oostenrijkers ook deel zullen gaan nemen in het World Supersport kampioenschap met deze 990 RC R.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan