Harley 2025-nieuws: Pan America 1250 ST!

Harley-Davidson Pan America ST

Bij Harley-Davidson is het al jaren de gewoonte dat ze pas eind januari met de nieuwe modellen op de proppen komen en dat is voor 2025 niet anders. Grootste vernieuwing is de Pan America 1250 die met de ST een pure wegversie op 17” wielen krijgt.

Omdat niet iedereen zijn allroad gebruikt om er gravel of modder mee te gaan vreten komt Harley met een derde versie van de Pan America 1250, naast de Pan America Special (met instelbare rijhoogte én verbeterde batterij!) en de CVO Pan America. De nieuwe Pan America ST staat op twee 17” aluminium gietwielen met Michelin Scorcher Sport rubber.

Harley-Davidson Pan America ST

De boel vertragen doe je met twee radiaal gemonteerde monobloc Brembo vierzuigerremklauwen en evenveel 320 mm remschijven vooraan, achteraan grijpt een Brembo enkelzuiggerremklauw in op een 280 mm remschijf.

De Showa 47 mm voorvork is manueel volledig instelbaar, de veervoorspanning van de Showa monoshock achter wordt elektronisch geregeld terwijl je de in- en uitgaande demping handmatig instelt. De 149 pk en 123 Nm sterke watergekoelde V-twin wordt als dragend onderdeel gebruikt, een up/down quikshifter is standaard.

Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Street Glide Ultra met topkoffer
Nostalgische zielen zullen even een kropje in de keel moeten wegslikken bij de melding dat de Ultra Limited verdwijnt. De iconische Harley met klassieke batwing-kuip en driedelige kofferset die voorbestemd is om een knuffelbeer-met-rijbril en een Amerikaanse vlag achterop te krijgen, verhuist richting museum. Daarvoor in de plaats komt de Street Glide Ultra en dat wordt toch eventjes omdenken voor de Harley-fans. Een Street Glide was immers altijd al een bagger, de Street Glide Ultra is met de standaard topkoffer het nieuwe vlaggenschip bij de toerfietsen.

Harley-Davidson Street Glide Ultra

Sportster S met vering
Helemaal aan het andere eind van het Harley-gamma zit de Sportster S, die na de restyling rond het watergekoelde blok een stuk van zijn cultstatus verloor – deels omdat het apparaat bij gebrek aan vering tot nog toe pokkehard was om mee te rijden.

Dat pakt Harley-Davidson voor 2025 aan met een 43 mm upside down voorvork die instelbaar is op vlak van veervoorspanning en in- en uitgaande demping. Achteraan is de schokdemper ‘drievoudig instelbaar’ en meldt het persbericht fier dat er ‘zestig procent meer veerweg beschikbaar is’. In absolute cijfers betekent het dat de veerweg van een redelijk nutteloze 51 mm is opgekrikt naar een nog altijd heel bescheiden 81 mm.

Harley-Davidson Sportster S

CVO met vrije tijd
Bij de cruisers is er niet al te veel nieuws onder de zon. Het meest in het oog springend is dat de Low Rider ST, de Low Rider S, de Heritage Classic, de Fat Boy, de Street Bob en de Breakout hun 114 Cubic Inch blok inruilen voor een Milwaukee-Eight 117 Cubic Inch V-twin.

De afdeling Custom Vehicle Operations heeft er een rustig jaar op zitten want de CVO-gekte blijft beperkt tot een CVO Road Glide, een CVO Road Glide ST, een CVO Street Glide en de eerder genoemde CVO Pan America waarmee het totale gamma van Harley-Davidson is gekrompen tot amper 21 modellen – al weet je natuurlijk nooit met de Amerikanen, die er hun hand niet voor omdraaien om ergens halfweg het jaar een nieuwe machine of een lading verse CVO’s te lanceren…

Harley-Davidson CVO Road Glide ST

Deel


Gerelateerde artikels