Hoewel de meeste andere fabrikanten al een hele poos een flink aanbod van neo-retro motoren in het aanbod hebben, deed Suzuki daar niet aan mee – een schuchtere poging met de Katana buiten beschouwing gelaten. Gebaseerd op het GSX-8-platform komt daar met de GSX-8T en de GSX-8TT nu (eindelijk) verandering in.
Yamaha doet het met het XSR-platform, Kawasaki heeft de RS-versie van de Z650 en Z900 en Honda zal ongetwijfeld het succes van de GB350S afwachten om te kijken of het daarvan ook grotere varianten kan aanbieden. Suzuki springt nu op de retro-kar met de GSX-8T en de GSX-8TT, die onderling niet veel van mekaar verschillen en technisch ook amper afwijken van de GSX-8S.

Kloppend hart blijft de 776cc paralleltwin met 270° krukas die 83 pk en 78 Nm in de aanbieding heeft. Ook op vlak van rijwielgedeelte en elektronica amper nieuws onder de zomerzon, reken dus op tractiecontrole, rijmodi, een TFT-dashboard en een up/down quickshifter.
De 8T en 8TT krijgen wel een iets grotere brandstoftank (16,5 liter tegenover 14 liter voor de GSX-8S), een nieuw zadel en een ander stuur met bar-end spiegels. De 8T is de pure naaktloper van de twee, de 8TT biedt zijn bestuurder met een minuscuul kopkuipje iets meer bescherming en tracht met een spoiler onder het blok wat meer retro sportiviteit uit te stralen.

De GSX-8T komt er tegen het midden van de zomer aan in Burnt Gold, Metallic Mat Steel Green en Metallic Mat Black No.2, telkens met een bronskleurig subframe en de goudkleurige KYB upside-down vork. De GSX-8TT heeft een zwarte KYB voorvork en een antraciet subframe. Het Metallic Mat Steel Green en Glass Sparkle Black van de GSX-8TT wordt aangevuld met iets meer retro kleuraccenten op de tank en de kopkuip.
In het septembernummer van KicXstart lees je de test van deze machines, tegen dan staan ze in de winkel en zullen ook de prijzen bekend zijn.