Euro 5 verplicht Harley-Davidson te stoppen met Street- en Sportster-modellen in Europa

Nog op zoek naar een 750/883/1.202cc Street of Sportster uit Milwaukee? Wees er dan snel bij, want Harley-Davidson

De grootscheepse Rewire-reorganisatie waar ’s werelds bekendste motormerk momenteel middenin zit, betekent onder andere het einde van de fabriek in het Indiase Bawal. Reden? Tegenvallende resultaten (de Street-modellen slaan niet aan), de negatieve publiciteit in eigen land vanwege de productie in een lagelonenland én de komst van het alom gevreesde Euro5.

Die alom gevreesde Euro5-norm hakt er stevig in, vooral bij luchtgekoelde modellen en zorgt ervoor dat het niet meer loont om bepaalde modellen (te hoge kosten, verlies van prestaties) klaar te stomen voor de strenge Europese homologatie-eisen. Onder de gesneuvelden onder andere de Street 750, Street Rod, Iron 883, Super Low, Sportster 1200 Custom, Iron 1200, Forty-Eight, Forty Eight Special, Super Low 1200T en Roadster modellen.

We kunnen stilletjes gewag maken van het einde van een tijdperk…

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Ninja ZX-6R

Kort getest: Kawasaki Ninja ZX-6R

Niet zo heel lang geleden dachten we de laatste supersport toch echt uitgezwaaid te hebben en nu staan de fabrikanten opeens weer in de rij

8h Spa 2024

EWC 8h van Spa 7 en 8 juni

Begin juni vindt op Spa-Francorchamps de Belgische ronde van het Endurance World Championship plaats: de 8h of Spa Motos. Hoezo, 8 uur? Dat waren er