Elektrische voortstuwing in combinatie met een motorfiets blijkt tot op heden nog steeds geen gelukkig huwelijk. Nadat onlangs al bekend werd dat de verkoopcijfers van elektrische motoren dramatisch zijn teruggelopen, is het voor een van de e-fabrikanten van het eerste uur nu einde verhaal: Energica heeft een liquidatieproces opgestart.
Het nieuws zal zeker bij andere ‘grote’ spelers in de elektrische motorhoek – denk aan LiveWire, Zero en Can-Am dat met de Origin en Pulse net nu bewust voor de markt van elektrische motoren kiest – voor de nodige grijze haren zorgen. De meest recente verkoopcijfers zijn ook daar ronduit dramatisch en het nieuws dat Energica vlak voor de afgrond staat zal zowel bij consument als aandeelhouders (of werknemers) weinig vertrouwen geven richting de toekomst.
Hoge aanschafprijs, magere actieradius, negatief imago en onzekerheden rondom subsidies blijken keer op keer een onoverkomelijke horde voor succesvol elektrisch ondernemen in de motorbranche, waar anders dan bij auto’s het stukje emotie een niet te onderschatten factor is gebleken. Het feit dat grote merken als Triumph (TE-1 prototype) en Ducati (actief in MotoE) en de doorgaans innovatieve Japanse fabrikanten momenteel niet doorpakken op e-gebied zegt ook wel genoeg. En dan nu dus het nieuws over Energica.
Energica Motor Company SpA is/was voor 75 % in handen van het Amerikaanse Ideanomics Inc. maar werd officieel opgericht in 2014 als Energica Motor Company Srl, met een ontwerpfase die begon in 2009. Het bedrijf heeft zich in vijftien jaar ontwikkeld tot een autoriteit in high-performance elektrische mobiliteit.
Dankzij de technische knowhow heeft Energica vier technologische platforms op de markt gebracht en was het merk ook vier jaar op rij de enige fabrikant van de elektrische MotoGP-categorie, de FIM Enel MotoE World Cup. Ondanks de uitdagingen tijdens de pandemie bereikte Energica recordverkoopvolumes en inkomsten met de lancering van de Experia. In 2021 resulteerde dat in een omzet van 13 miljoen euro, een stijging van 200 % ten opzichte van 2021.
In maart 2022 rondde Ideanomics met succes een vrijwillig overnamebod af, waardoor de aandeelhouders het bedrijf konden omvormen tot een private entiteit. De daaropvolgende crisis op de elektriciteitsmarkt en de daling van de investeringen in de sector hadden echter een impact op Ideanomics en brachten bijgevolg de investeringsmogelijkheden van Energica in het gedrang. Het bedrijf werd ook geconfronteerd met de uitdagingen van de neergang in de automobielmarkt en de toeleveringsketen, en werd in het bijzonder getroffen als kleine/middelgrote onderneming. Een aantal medewerkers had in de voorbije twee jaar al vrijwillig het bedrijf verlaten.
Ondanks de inspanningen van het management om actief en uitgebreid op zoek te gaan naar nieuwe investeerders is gebleken dat alternatieve opties niet meer haalbaar waren, waardoor het bedrijf geen andere keuze had dan een liquidatieproces volgens de Italiaanse wet opstarten.
Marchel Bulthuis, eigenaar van Electric Motorcycles Nederland en importeur van Energica, blijft desondanks hoopvol dat het met Energica goed komt. “Een liquidatieproces is niet hetzelfde als een faillissement, dat proces schept namelijk mogelijkheden voor een eventuele doorstart. Het is nu vooral tijd om de rust en kalmte te bewaren en niet op de zaken vooruit te lopen”, aldus Bulthuis ,die er nog aan toevoegt dat geïnteresseerde investeerders zich bij hem mogen melden. Nog volgens Bulthuis zullen Energica en Electric Motorcycles Nederland samen met de dealers de bestaande eigenaren van Energica motoren service blijven bieden.