Ducati Panigale 959 gespot

Nu Ducati zelf heeft aangegeven dat de Multistrada V4 nog een jaartje wordt doorontwikkeld (2021) gaat alle aandacht uit naar twee zekerheden voor volgend seizoen, de Streetfighter V4 en de Panigale 959.

Van laatstgenoemde is nu een scoopfoto opgedoken die stiekem wel wat dingen duidelijk maakt. Terwijl de testrijders lekker aan de cappuccino zitten kunnen wij mooi zien dat de dubbele swingarm voor het eerst sinds de 848 weer terug is op de ‘kleinste’ superbike binnen de Ducati gelederen. Met de komst van de V4 hoeft op dat vlak geen onderscheid gemaakt meer worden en laten we eerlijk zijn, het oogt natuurlijk piekfijn.

Verder zien we een upsd Marzocchi voorvork en een set Brembo 4.32 monobloc klauwen, de traditionele set-up zoals we die ook al kennen van de huidige standaard 959-versie. Ducati kennende zal er ongetwijfeld nog een S, Corse of Evo variant volgen op een later tijdstip. Opvallend is de uitlaat, de dubbele ‘hoge’ dempers van de oude 959 hebben weer plaats gemaakt voor een set onder het blok, al steekt een fors deel van de dempermond nu nog uit de onderkuip. Een beetje een tussenvariant dus, met dank aan Euro5 regels natuurlijk. De stevige emissie-eisen zullen de Ducati-technici de nodige grijze haren hebben bezorgd. Verwacht daarom niet direct een grote vermogenstoename, evenaring van de huidige 150 pk en 102 Nm zou al een hele prestatie zijn. Meer over de 959 tijdens de komende Eicma uiteraard, 5 november.

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.