Ducati Multistrada V4 wordt geen desmo. Nee, echt.

Net als je denkt dat 2020 geen vreemder jaar meer kon worden, teaset Ducati op het web over de nieuwe Multistrada V4, die we volgende maand hopelijk mogen rijden. En daarbij springt een foto in het oog van het blok, waarbij de kleppen zijn uitgerust met klepveren. We moesten even bijkomen…

Ducati lost al een tijdje met mondjesmaat info over de nieuwe Multistrada V4. Baanbrekende elektronica, mega prestaties, blablabla. Ze lepelen een teruggetuned Panigale V4-blok in iets wat afgaand op spy shot nog steeds erg lijkt op de huidige Multistrada V4. Niet dus. Want dit V4-blok zal de eerste Ducati sinds 1979 zijn zo’n beetje, die niet met desmodromische kleppen zal uitgerust worden. Asjemenou!?

We hebben het even aan onze historische man moeten vragen, maar volgens ons is het van 1979 geleden, toen de 900 GTS, uit productie werd gehaald, dat Ducati nog klepveren in een blok heeft gebruikt. We kunnen dus absoluut spreken van het einde van een tijdperk.

Volgens de overlevering was het Enzo Ferrari die Ducati ingenieur Fabio Taglioni het belang van desmodromische kleppen op het hart drukte, waarbij de klep zowel geopend als gesloten wordt door een nok en er dus geen klepveren aan te pas komen, nadat z’n rode raspaarden alle hoeken van de circuits werden getoond door de met desmodromische kleppen uitgeruste Mercedessen van 1954 en 1955. Taglioni monteerde voor het eerste desmodromische kleppen op hun 125cc racer van 1956 en de rest is geschiedenis.

De nieuwe Multistrada V4 krijgt dus opnieuw ‘gewone’ klepveren voor elk van z’n 16 kleppen, waarbij Ducati de reden aanhaalt dat het V4 Granturismo-blok zoals het wordt geheten, een onderhoudsinterval krijgt van 60.000 kilometer, waarbij Ducati zelf aanhaalt dat hun jarenlange ervaring met desmodromische kleppen hen in staat heeft gesteld om dit nieuwe systeem met klepveren te perfectioneren tot zulke lange onderhoudsintervallen. Wat een beetje vreemd klinkt, uiteraard. Onze eerste gedachten zijn ‘productikosten besparen.’

Al kan gewicht ook een rol hebben gespeeld. Het Granturismo-blok weegt immers 1,2 kilogram minder dan het huidige tweecilinderblok van de Multistrada, waarbij 16 klepveren wellicht minder wegen dan 16 dubbele nokken, maar goed.

Verdere info over het blok betreft een cilinderinhoud van 1.158cc  (83 x 53,5 mm), waarbij de boring dus 2 mm groter is dan bij de Panigale/streetfighter, met een topvermogen van 168 pk en koppel van 125 Nm. Daarbij zullen de twee achterste cilinders elektronisch uitgeschakeld worden als het systeem dat wenselijk acht, om het verbruik en warmteontwikkeling zo laag mogelijk te houden.

Ducati liet ons de planning voor de launch in november al geworden, waarbij we één dag in Bologna worden gehouden voor een workshop, om daarna naar Sardinië doorgevlogen te worden voor het eigenlijke rijden. Nu blijkt dat ze één en ander uit te leggen hebben, begrijpen we dat al iets beter…

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.