Ducati Hypermotard 950 en 950 SP

Als Ducati één funmachine binnen de rangen heeft, dan is het wel de Hypermotard. Voor 2019 komen de Bolognezen met een volledige make-over voor dat model, met onder meer compactere en strakkere looks, een volledig herziene ergonomie, een aangescherpt rijwielgedeelte en een uitgebreid elektronicapakket. Onder nieuwe ergonomie verstaan we een breder stuur, rankere taille en een vernieuwd zadel. Doel: meer bewegingsvrijheid maar tegelijkertijd ook aanzienlijk lager, qua zadelhoogte.

Verder doet de Hyper het met een lagere, strakker getekende ‘neus’ met DRL, achter een set dubbele underseat pipes en vier kilogram gewichtsbesparing (rijklaar: 200 kg), terwijl Ducati voor het TFT-dashboard leentjebuur speelde bij z’n eigen Panigale V4. Tussen het trellisframe ligt een vernieuwde 937cc grote Testastretta 11° L-twin, die bij 9.000 toeren 114 pk op de krukas zet en een koppel genereert van 96 Nm – waarvan 80% al vrijkomt bij 3.000 tpm. Pittig genoeg dus om af en toe wat hulp van de elektronica in te schakelen. Enter de zesassige Bosch IMU, die zowel het bochten-ABS (met ‘Slide by Brake’-functie, voor de geoefende motards onder ons), de tractiecontrole, de wheeliecontrole als de (optionele) up/down-quickshifter aanstuurt.

Voor wie nog meer wil, is er de SP-versie: die zit 20 mm hoger en is voorzien van een nog sportievere uitrusting: carbon spatbord en riemcover, twee kilogram lichter, een vlakker zadel, meer veerweg op z’n Öhlins vering (in plaats van de Marchesini/Sachs combinatie op de ‘gewone’), Pirelli SuperCorsa SP’s in plaats van de Diablo Rosso III’s, gesmede Marchesini-wielen en de EVO-versie van de quickshifter.
Op prijzen moeten we voorlopig nog even wachten.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse