Ducati Diavel V4 en Multistrada V4 in RS-uitvoeringen

Ducati Diavel V4 RS

De afgelopen tijd zagen we al een aantal zeer speciale Ducati-modellen passeren, met een exclusieve Lamborghini-samenwerking als exorbitant hoogtepunt. Richting de EICMA in november zet Ducati nog even gas bij met exclusieve adaptaties van nieuwe modellen, dit keer zijn de Diavel V4 RS en Multistrada V4 RS aan de beurt.

Vooropgesteld zijn de Ducati RS-modellen bedoeld voor de absolute liefhebbers van de machines uit Bologna. Mensen die best iets meer willen betalen als dat betekent dat deze speciale varianten van de twee modellen net even wat meer in hun mars hebben dan de basismodellen.

Ducati Diavel Multistrada V4 RS

Diavel V4 RS
De Diavel V4 RS maakt voor het eerst gebruik van het 1.103cc Desmosedici Stradale-motorblok dat geïnspireerd is op het MotoGP-motorblok en gebruikmaakt van een contraroterende krukas voor meer balans in de motor – de gewone Diavel V4 doet het met de V4 Granturismo. De twee verschillen met 14 pk in het voordeel van de nieuwe Diavel V4 RS, wat dan wel weer ten koste gaat van 6 Nm koppel. In totaal zou de Diavel V4 RS dus 182 pk @ 11.750 tpm en 120 Nm @ 9.500 tpm produceren. Genoeg voor Marc Márquez om in 2,52 seconden van 0 naar 100 km/u te knallen. Niet slecht.

Ducati Diavel V4 RS

De Diavel V4 RS heeft een droge koppeling, is voor het grootste deel samengesteld uit carbon onderdelen en maakt gebruik van gesmede wielen, Öhlins veerelementen (NIX30 voorvork, STX46 schokdemper) en een remsysteem dat is afgeleid van dat van de Panigale V4 met radiaal gemonteerde Brembo Stylema’s. Daarnaast is hij van nagenoeg alle elektronische gemakken voorzien: bochten-ABS, wheelie- en tractiecontrole, geïntegreerde navigatie, quickshifter, drie verschillende powermodi en vier verschillende rijmodi.

In Nederland kost de Ducati Diavel V4 RS € 46.290,-, in België betaal je 40.590 euro, Ducati verwacht de Diavel RS in december bij de dealers te hebben.

Multistrada V4 RS
Terwijl de Diavel V4 RS volledig nieuw is, hebben we in 2023 al een keer eerder kennisgemaakt met een Multistrada V4 RS. Die maakt al gebruik van het Desmosedici Stradale V4-motorblok met MotoGP-genen. In de Multistrada levert het blok, ook hier met droge koppeling, 180 pk @ 12.250 tpm en 118 Nm @ 9.500 tpm.

Ducati Multistrada V4 RS

De Multistrada gebruikt ook Öhlins veerelementen maar een andere set. Dit zijn namelijk de TTX36 voorvork en dito schokdemper achter, gekoppeld aan het semiactieve Smart EC 2.0 systeem van Öhlins. Naast veel van de snufjes die de Diavel RS ook heeft, zoals de quickshifter, vier powermodi, wheeliecontrole en tractiecontrole, heeft de Multistrada V4 RS net nog even iets meer systemen aan boord voor een prettige rit. Zo is hij voorzien van het adaptieve cruisecontrolesysteem (met voor- en achterradar) en dodehoekdetectie, zijn er vijf verschillende rijmodi te kiezen, heeft de machine een titanium subframe en kan je als klap op de vuurpijl de motorrem elektronisch afstemmen op jouw voorkeur.

Voor een Multistrada V4 RS betaal je in Nederland € 46.590,-, in België moet hij € 39.990,- kosten. Zou vanaf november bij de dealers staan.

Ducati Multistrada V4 RS

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Dat de sportmotor alweer een tijdje in schwung is zien we zowel in het straatbeeld als in de showrooms. Ook

Tijd is relatief, zei Einstein ooit. Op je krent zitten bij een kringverjaardag kan voor een hele lange dag zorgen,

Het wekelijkse snelnieuwsoverzicht in aanloop naar de Eicma, met dit keer warempel méér dan louter nieuwe 2026-kleurtjes! Zo komt Zero