Nieuwe Honda NT1100

Het was al een tijdje een publiek geheim dat Honda met een nieuwe sporttoerder op basis van de Africa Twin zou komen. Welaan, hier is ‘ie dan: de NT1100.

Wat opvalt, nog voor we de cijfers erbij halen, is dat Honda de NT1100 naar voren schuift als vervanger van de VFR-reeks, hoewel het om een totaal ander concept gaat – een hoogpoter dus. Daarbij doet de voorkant wat denken aan de X-ADV uit hetzelfde huis, maar dan wel op 17-inch wielen. Al doet de NT-naam dan weer denken aan de Deauville. Gezien de cilinderinhoud van 1.100cc, denken we meteen aan de categorie van de Kawasaki’s Versys 1000 of BMW F 900 XR, Ducati Multistrada 950 en Yamaha Tracer 9, waarbij Honda zich andermaal een beetje tussen alle concurrenten in wurmt, eerder dan vlak naast een bepaalde concurrent te gaan staan en dus een directe vergelijking uit de weg te gaan. Of een vinger in elke pot te steken, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Met 1.100cc zit hij in de hogere regionen van dat segment, maar het vermogenscijfer van 102 pk ligt dan weer lager dan bij die andere, waarbij we al kunnen besluiten dat de Honda vol zal inzetten op vermogen onderin en eerder profiteert van de 105 Nm koppel dan van topvermogen. Daarbij kan je zelf beslissen of je schakellui wil gaan toeren met een standaard versnellingsbak of een DCT-variant. Die laatste weegt met 248 kilogram wel 10 kilogram meer dan de versie met traditionele versnellingsbak. Qua elektronica noteren we ook tractiecontrole, wheeliecontrole en ABS, die beide instelbaar zijn. De verlichting is full-LED, de richtingaanwijzers schakelen automatisch uit. Standaard beschik je over drie rijmodi, plus twee eigenhandig in te stellen varianten. Het Africa Twin-blok is opgehangen in een stalen wiegframe, dat eveneens is overgenomen van de Africa Twin, met vooraan een 43 mm Showa voorvork en een monoshock achter die instelbaar is qua veervoorspanning. De zadelhoogte bedraagt 820 mm.    

Naast het vrij stevige kuipwerk met vijfvoudig instelbaar windscherm, valt het erg hoge dashboard op, met een zeer compleet, full-colour 6,5 inch TFT touchscreen met Apple Carplay en Android Auto, inclusief connectiviteit met je mobiele telefoon. Afgaand op de foto’s kan je zelfs het weer checken, nieuwsberichten ontvangen of de kalender erop naslaan op je dashboard. Handig als je ziet dat het thuis slecht weer is en/of er een corona-uitbraak wordt gerapporteerd in het dorp en je dus beter nog even blijft toeren, maar wel op tijd thuis wil komen voor de verjaardag van de hond… Iets wat met 20 liter aan peut aardig moet lukken, Honda spreekt zelf van een actieradius van 400 kilometer. Beetje apart is dan weer wel het aparte LCD-scherm waarmee de snelheid, kilometerstand en versnelling worden aangegeven.

Honda spreekt ook van drie instellingen van dat TFT-scherm met verschillende informatie, die ‘Gold,’ ‘Silver’ en ‘Bronze’ zijn genoemd, die respectievelijk rijmodi, snelheidsmeter of toerenteller centraal zetten. Tot de standaarduitrusting behoren cruisecontrole, verwarmde handvaten, een middenbok, USB-poort en ACC-poort en geïntegreerde zijkoffers. Die koffers zijn opzettelijk smal gehouden, slechts 901 mm aan gecombineerde breedte, voor het vlottere stadsverkeer, maar kunnen toch 32 en 33 liter aan bagage aan. Optioneel kan je kiezen uit drie pakketten: het Urban pack (50 liter topkoffer, ruggensteun voor passagier en tanktas), Touring Pack (comfortzadels, comfortabele voetsteunen voor passagier en mistlichten), Voyage Pack (combinatie van alle opties van Urban en Touring pack). De kleuren waaruit je kan kiezen zijn zilvergrijs, wit en zwart.

Wie meteen een NT1100 bestelt, maakt kans om deel te nemen aan een NT1100 Summer Tour. Meer info voor België vind je hier, voor Nederland kun je hier terecht.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red