Dainese Torque D1 In

Mijn zoolloos door het leven dartelende wederhelft zal ‘t met klem tegenspreken, maar ik ben niet zo’n schoenenman. Een bescheiden sneakercollectie waar ik een halve noodregering mee had kunnen bevoorraden niet te na gesproken. Ik steek nog liever honderden euro’s in een bij voorbaat vergeefse reanimatie van het zoveelste motorwrak, dan dat ik ze uitgeef aan één paar designermocassins. Om maar te zeggen dat ik een broertje dood heb aan ‘de ultieme pasvorm’ of ‘leder van een helemaal zen-gekneed kalfje’. Althans dat was het geval, tot m’n Dainese Torque D1 In laarzen enkele maanden terug op de deurmat vielen…

Die erg fijn vormgegeven laarzen passen onder m’n Dainese Mugello R D-Air, waarbij de ‘In’ aanduidt waar ze horen: ìn de broekspijpen van m’n eendelig leer. Qua looks (naar mijn bescheiden mening) iets minder stoer dan laarzen die eroverheen gedragen worden, maar met een velcrostrip op de voorzijde blijven ze wel perfect op hun plaats zitten bij het betere gooi-en-smijtwerk. Het voordeel van deze manier van dragen, is dat de scheenprotectie in de racecombi zelf is voorzien, waardoor er gewicht bespaard wordt én de laarsjes wel erg slank voor de dag komen. En Valentino Rossi rijdt er ook mee, dus is ‘t bij voorbaat cool.

Voor z’n ‘huid’ heeft Dainese gekozen voor een microvezel buitenlaag, aangevuld met het in eigen huis ontwikkelde D-Stone: geweven nylon met een slijtweerstand die vergelijkbaar is met leder, maar een aanzienlijk beter ademend vermogen heeft. Aangevuld met luchtinlaten op wreef, hiel en scheenbeen. Waarom die combinatie geen kwaad kan op de gemiddelde circuitdag, hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen. Op de hiel, enkel en neus zijn dan weer nylon verstevigingen toegevoegd, en de externe D-Axial enkelbrace en de TPU hielprotector zorgen samen voor uitstekende bescherming tegen het verdraaien van je voeten. Ben je van het ‘schuur maar weg’-type, dan zal je de Italianen dankbaar zijn voor de magnesium slidertjes op hiel en teen (verwisselbaar).

Aantrekken vergt enige oefening: eerst wring je je voet in de binnenlaars (die je afzonderlijk kan aansnoeren), waarna je een beetje voorwaarts moet leunen (lees: je scheenbeen meer naar je tenen toe duwen) om de sluiting van hiel naar kuit dichtgeritst te krijgen. Eenmaal omgegord zitten de laarsjes als gegoten: lekker nauw, maar niet té, waardoor ze ‘één worden’ met je voet, enkel en onderbeen. Heerlijk. Getuige van dat draagcomfort, is de regelmaat waarmee ik naar mijn Torque’s grijp om ze onder een motorjeans of zelfs textielcombi te dragen voor zowel lange als korte ritjes. Toppertjes, op elke (zonnige) dag van ‘t jaar.

Prijs: € 339,95 | Getest door Jelle Verstaen|
Meer info: www.dainese.com

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 2025

KTM pakt fors uit in 2025

Na een afwezigheid van vijf jaar keert KTM begin november terug naar de Eicma en de Oostenrijkers zullen in Milaan niet bepaald een lege stand