Zelfs waarzeggers met héél veel mist in hun glazen bol konden voorspellen dat Yamaha op basis van de CP3 uit de MT-09 een R9 zouden maken en kijk, daar is ‘ie dan. Honderd procent zoals verwacht, en dat is goed nieuws.
We kunnen met z’n allen een potje gaan zitten janken omdat Yamaha de R1 en R6 alleen nog maar als niet voor straatgebruik gehomologeerde circuitmachines aanbiedt, tegelijk blijft Yamaha wel een fraaie line-up van straatgerichte machines met clip-ons naar de showrooms verschepen. Van de R125 en R3 (optisch bijgespijkerd voor 2025) over de R7 en nu dus ook de R9 staat er best een fraai aanbod van straatracers bij Yamaha.
De R9 tapt visueel uit hetzelfde vaatje als de R7, al wordt dat in het persbericht iets lyrischer omschreven. Geniet even mee: ‘Een koplamp met één lens in de M-duct draagt bij aan de ijskoude uitstraling, terwijl er ook een centrale voorspoiler voor de koplamp is bevestigd om samen te werken met de winglets en bij te dragen aan de woeste esthetiek.’ Eh, oké.
De 890cc CP3 watergekoelde driecilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen heeft ook in de R9 119 pk bij 10.000 toeren en 93 Nm bij 7.000 omwentelingen in de aanbieding. Dat zijn identieke waarden als de driepitter in de MT-09 naked bike, al meldt Yamaha wel dat de eindoverbrenging, het ontstekingstijdstip en de brandstofmapping van de R9 allemaal geoptimaliseerd zijn voor supersportprestaties.
Het aluminium deltabox frame werd aangepast om de juiste balans te bieden tussen stijfheid en communicatie met de rijder, het gewicht van amper 9,7 kilo (volgens Yamaha het lichtste frame ooit in een Yamaha supersportmotor) helpt om het rijklaargewicht met volle benzinetank (14 liter) op 195 kilo te houden.
Dat de R9 niet zomaar een MT-09 met wat kuipwerk is, bewijst de serieuze vering-upgrade. De R9 kan immers rekenen op de diensten van een nagelnieuwe 43 mm KYB upside-down met afzonderlijke instelling van de in- en uitgaande demping. Op de rechter vorkpoot stel je de uitgaande demping in, op de linker vorkpoot de high en low speed ingaande demping. De Kashima-coating vermindert de wrijving van de vorkpoten tot een absoluut minimum, de monoshock achter is volledig instelbaar. Vooraan is er 120 mm veerweg beschikbaar, achteraan is dat twee millimeter minder.
Ook op vlak van remmen gooit de R9 hoge ogen. Vooraan zien we Brembo Stylema remklauwen, de remleidingen zijn staalomvlochten exemplaren en de remschijven zijn elk 320 mm groot. Bridgestone RS11 banden in de traditionele maten 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 passen perfect bij deze sportfiets. De zithoogte van 830 mm is vijf millimeter lager dan die van de R7, waarmee Yamaha de zithouding van de R9 in zijn persbericht vergelijkt. ‘De plaatsing van de clip-ons is sportiever dan op de R7, maar meer ontspannen dan op de R6 Race.’ Potentiële kopers beginnen alvast hun polsgewrichten te trainen.
Wie van plan is om veel snelweg af te haspelen met de R9 zal tevreden vaststellen dat er een cruisecontrole op zit, de circuithazen zullen dan weer blij zijn met de zesassige IMU die afgeleid is van die van de R1. De rijmodi Sport, Street en Rain zijn voorgekookt, wie zelf aan het kokerellen wil kan aan de slag met twee instelbare Custom-rijmodi en vier Track-modi. Daarvoor kan je de volgende elektronische liflafjes zelf instellen: Vermogensafgifte (PWR), Traction Control (TCS), Slide Control System (SCS), Brake Control (BC), Back Slip Regulator (BSR), Engine Brake Management (EBM) en Front Wheel Lift Control (LIF).
Voor circuitgebruik is het ABS achteraan uitschakelbaar en is er Launch Control aan boord. De quickshifter van de derde generatie kennen we van de MT-09, net zoals het 5” TFT-kleurenscherm met vier achtergronden en connectiviteit met de Yamaha MyRide-app.
De Y-Trac-app komt overgewaaid uit de racerij en helpt rondetijden, sectortijden, hellingshoeken, toerentallen, snelheden en gasklepstanden te analyseren. Y-Trac biedt ook de mogelijkheid om de pitcrew vanuit de paddock berichten te laten versturen naar het dashboard van de motor. Eigenaars van een R9 kunnen een gratis proefversie van de Y-Trac-app downloaden, de app zelf werkt met een abonnement.
De R9 wordt vanaf eind april in de showrooms verwacht, en wel in de kleuren Icon Blue en Tech Black.