Zwaar nieuws voor de fans van de Ierse wegraces: in 2023 raakt geen van alle wegraces georganiseerd, waaronder de befaamde North West 200 en de vernieuwde Ulster Grand Prix. Elke andere vorm van motorsport zoals trial, MX of enduro ondergaat hetzelfde lot. Reden: de Ierse motorsportfederatie vindt geen verzekeraar die betaalbaar of bereid is om de events te verzekeren.
De Motorcycling Union of Ireland (MCUI), de Ierse motorsportfederatie, heeft gisteren een schokkend bericht gepubliceerd: de MCUI kan in 2023 geen enkele vorm van georganiseerde motorsport laten doorgaan. Volgens de MCUI eist hun huidige verzekeraar een cijfer dat drie keer hoger ligt dan in 2022, wat voor de federatie en de organiserende clubs onbetaalbaar blijkt. Een andere verzekeringsmaatschappij werd niet (bereid) gevonden.
Een oorzaak die wordt aangehaald is de Brexit. Sinds het Verenigd Koninkrijk zich afscheurde van Europa, is het voor verzekeringsagenten uit het VK moeilijk geworden om nog buiten het VK te werken. Dat leidde tot een soort van verzekerings-stoelendans bij de MCUI: hun jarenlange verzekeringsagent gaf in 2021 aan niet langer voor de federatie te kunnen werken omdat hij vanuit het VK opereerde. Een andere agent werd gezocht en gevonden, maar in 2022 haakte MCUI-verzekeraar Allianz dan weer af omdat zij ophouden met het verzekeren van motorsport.
Sinds Allianz zich terugtrok werd er via verschillende verzekeringsagenten koortsachtig naar een andere verzekeraar gezocht, maar tot op heden blijkt geen enkele verzekeringsmaatschappij bereid – of betaalbaar – om de Ierse motorsport te coveren. Na de coronajaren zijn de Ierse clubs die de races organiseren financieel fel verzwakt, wat uiteraard niet helpt. Het gaat dan niet enkel om de grote races als de North West, maar ook alle kleinere races … en bij uitbreiding dus elke vorm van motorsport.
Het wegrace-kroonjuweel, de Isle of Man TT, lijkt voorlopig buiten schot te blijven wegens een apart event dat niet van Ierland afhangt. De vraag is echter of het gebrek aan voorbereidende wegraces het aantal deelnemers ook daar negatief zal beïnvloeden; niet enkel omdat de coureurs daardoor sponsors mislopen (minder zichtbaarheid), maar evengoed omdat de vele wegraces die nu worden afgelast ook als training fungeren.
En de gevolgen reiken nog verder, want de MCUI is ook aansprakelijk en verzekerd voor de licentie van Ierse rijders in het buitenland … met helemaal bovenaan zesvoudig WorldSBK-kampioen Jonathan Rea. Daar wordt nog aan een oplossing gewerkt om in elk geval die rijders gedekt te houden en hun seizoen te kunnen garanderen.