Dit is ‘m: de nieuwe Honda CRF1100L Africa Twin + Adventure Sports

De geest is uit de fles, Honda’s populaire allroad, de Africa Twin groeit voor volgend jaar naar 1100cc. Niet geheel vrijwillig, door de nieuwe Euro5 regelgeving zien de fabrikanten zich meer en meer genoodzaakt de restricties te pareren met een grotere longinhoud. Maar er is bij de 2020 Africa Twin sprake van meer dan alleen een handvol extra cc’s, de Africa Twin – en diens Adventure Sports broer – gingen namelijk stevig op de schop…

We nemen je mee door de potige lijst met updates:

De CRF1100L Africa Twin heeft een grotere focus op offroad gekregen. Smaller, slanker en 4 kg lichter. In combinatie met de motorische aanpassingen (7% meer topvermogen en 6% meer koppel) moet dat zorgen voor een meer hardcore randje. Best gedurfd van Honda in een scene die op een handvol KTM’s na toch bol staat van de gezapigheid. Het frame werd opnieuw ontworpen en heeft nu een vastgeschroefd aluminium subframe, de swingarm is vervaardigd uit aluminium en is gebaseerd op die van de CRF450R crosser.

Elektronicagewijs gebeurde er ook het een en ander. Centraal in de Africa Twin bevindt zich nu een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) die niet alleen de 7-voudig instelbare HSTC tractiecontrole aanstuurt, maar ook (nieuw voor 2020) de 3-voudig instelbare Wheelie Control, Bochten ABS (met offroad setting), Rear Lift Control en DCT bochtendetectie. O ja, en er is een OFF-ROAD mogelijkheid toegevoegd aan de URBAN, TOUR en GRAVEL standaard rij-modi.

De nieuwe dubbele LED koplampen staan hoger en leveren een doordringende lichtstraal in combinatie met Daytime Running Lights (DRL) die zich automatisch aanpassen aan de intensiteit van het omgevingslicht. Dit verhoogt onder alle omstandigheden de veiligheid. Handbeschermers zijn standaard.

Ergonomisch zorgen een smaller zadel en een hoger geplaatst stuur voor een actievere zitpositie. Het ruitje is veel korter dan voorheen zodat je gemakkelijk zicht houdt op de (onverharde) weg. Hoewel de zadelhoogte onveranderd op 850-870 mm blijft, staat het stuur nu 22,5 mm hoger, met het oog op meer controle over de motor, zowel staand als zittend.

Het wat povere dashboard van de oude heeft plaatsgemaakt voor het dashboard van de toekomst: Een 6.5 inch Multi Information Display touchscreen in kleur (MID) die connectiviteit toelaat met de systemen van de Africa Twin maar ook Apple CarPlay® en een Bluetooth verbinding. Dubbele LED koplampen met Daytime Running Lights (DRL) bieden een verhoogde zichtbaarheid en veiligheid. Cruise control is standaard.

Het Multi Information Display (MID) 6,5 inch TFT-touchscreen is volledig in kleur en stelt de rijder in staat de systemen van de Africa Twin te controleren. Elk van de rij-modi kan geselecteerd worden bovenaan links op het scherm. Het MID kan ook aangepast worden naargelang de gewenste informatie en is gemakkelijk te bedienen, zelfs als je motorhandschoenen draagt.

Het motorblok dan. De SOHC 8 kleps paralleltwin houdt in essentie dezelfde basis, maar heeft dus een grotere cilinderinhoud, 1.084 cc i.p.v. 998 cc. Het resultaat is dat het vermogen stijgt van 95 naar 102pk bij 7.500 tpm met een maximum koppel van 105 Nm (i.p.v. 99 Nm) bij 6.250 tpm. Belangrijk is dat de toename in vermogen en koppel vanaf 2.500 tpm over de hele lijn voelbaar zal zijn, aldus Honda. Om tot de grotere cilinderinhoud te komen, werd de boring niet vergroot (blijft 92 mm), maar wel de slag; van 75,1 mm naar 81,5 mm. De cilinderwanden zijn nu in aluminium. Samen met gewichtsbesparingen in onder andere de transmissie, resulteert dit in een motorblok dat nu 2,5 kg lichter is

De 2020 CRF1100L Africa Twin zal beschikbaar zijn in twee kleuren (Mat Ballistic Black Metallic/Grand Prix Red) vanaf medio november 2019. Prijs: € 16.858,- (DCT: € 18.158,-), België: € 14.199,- (DCT: € 15.299,-)

Adventure Sports

Dan is er natuurlijk ook nog de CRF1100L Adventure Sports. Het grote broertje deelt het frame, blok en de rijpositie maar krijgt door de meer op offroad gerichte focus van de Africa Twin nu duidelijker een eigen rol. Veel meer die van de op comfort ingerichte groottoerist. Dit betekent een grotere 24,8 liter benzinetank, betere windbescherming (zowel van het ruitje als de zijpanelen van het kuipwerk), een in de hoogte instelbare kuipruit, grote protectoren op het carter, aluminium draagrek en tubeless wielen en banden. 12V-lader en verwarmde handvatten behoren ook tot de standaard uitrusting.

De Africa Twin Adventure Sports is ook beschikbaar met elektronische aangestuurd Showa EERA (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment) veerwerk. Vier standaard modi – SOFT, MID, HARD and OFF-ROAD – geven de keuze het rijwielgedeelte aan te passen aan de omstandigheden. En er is een USER-modus voor verdere persoonlijke finetuning. De input wordt verkregen via de nieuwe IMU. De veervoorspanning van de achterveer kan elektronisch aangepast worden als de motor stil staat, met vier voorgeprogrammeerde settings: 1) Solo, 2) Solo met bagage, 3) Rijden met passagier en 4) Rijden met passagier en bagage. Een USER optie stelt in staat om de demping te finetunen voor- en achteraan en er zijn 24 veervoorspanningskeuzes.

Opvallend: De 2020 Africa Twin Adventure Sports zal in Nederland en België standaard geleverd worden met Showa EERA en verkrijgbaar zijn vanaf € 21.058,- (DCT: € 22.358,-) en voor € 17.499,- (DCT: € 18.599,-) in België.

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 met de MT-01 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. Vanwege de prijs, het