BMW R 1200 GS / Adventure / LC (2004-2019)

Op zoek naar een tweedehandsje? Wij maken het je alvast wat makkelijker, met onze website 2dehandsmotoren.com. Het zal niet verbazen dat een populair model als de BMW GS daar flink vertegenwoordigd is. Alle jaargangen en evoluties van de BMW GS-modellen hier overlopen zou ons veel te ver leiden, dus we beperken ons even tot de 1200.

R 1200 GS (2004-2012) – R 1200 GS Adventure (2006-2013) – R 1200 GS DOHC (2010-2012)

De 1200-reeks, die de 1150 opvolgt, luidt een heel nieuwe generatie in. De cilinderinhoud groeit van 1.130 naar 1.170cc, de boxer rondt de kaap van 100 pk en duwt een pittige 115 Nm tegen ‘t asfalt. De R 1200 GS-reeks zet maar liefst 30 kg (!) minder op de weegschaal dan z’n voorganger. Zowat alles aan de 1200 is lichter geconstrueerd: de aandrijflijn, het uitlaatsysteem, de kabelboom (met dank aan het vers geïmplementeerde CAN-bussysteem), de elektronica, de boordcomputer en de versnellingsbak. Verder wordt er gewicht bespaard op de motor, de accu, de Telelever, de Paralever en de tank.

In 2008 komt er een update die ‘m nog beter doet presteren (tot 105 pk geclaimd vermogen) én die een hele rist elektronische hulpjes (ESA, ASC…) met zich meebrengt. Tip van het huis: als het budget het toelaat, is de op de HP2-reeks gebaseerde DOHC-versie (vanaf 2010) een nog krachtiger alternatief, met dik 110 pk aan de krukas. In 2006 wordt ook de 1150 Adventure afgelost door z’n 1200-opvolger. Ook die is een pak lichter dan z’n voorganger, verder wordt de R 1200 GS Adventure standaard opgesmukt met aanvullende verlichting, valbeugels en een ruime alu kofferset.

R 1200 GS LC & R 1200 GS LC Adventure (2013-2019)

In 2013 komt er voor het eerst een watergekoelde boxer voor de GS-familie, die toepasselijk het suffix ‘LC’ ofte ‘Liquid Cooled’ meekrijgt. Het vermogen van de (nog steeds) 1.170cc grote boxer neemt met een fikse 15 pk toe tot 125 pk, en de ‘natte’ Beemer komt ook koppelrijker voor de dag (125 Nm). Om dat extra vermogen de baas te kunnen, krijgt de LC een natte koppeling aangemeten. Het frame wordt een tikkeltje stijver, uitlaat en cardan wisselen van kant, het kuipwerk krijgt een iets agressiever voorkomen en ride-by-wire doet z’n intrede.

Andere updates van de R 1200 GS LC-reeks zijn onder meer een quickshifter, ledverlichting, keyless, bochten-ABS enzovoort. De waterbuffel kent geen al te beste start en kampt met enkele kinderziektes, maar schopt het uiteindelijk toch tot een geliefde en betrouwbare toercompagnon. Een jaar na de ‘gewone’ maakt ook de Adventure z’n opwachting, met alle usual suspects aan boord: spaakvelgen, valbeugels, ruiger kuipwerk, grotere tank, extra veerweg voor- en achteraan… En ook wat extra kilo’s: met een volle tank weegt deze Adventure LC liefst 260 kg. Slik…

Meer lezen? Je vindt een uitgebreid dossier over de modelgeschiedenis van de BMW R/GS in Motorrijder juni 2020. Bestellen kan via de knop hieronder!

Bestel dit nummer

Fotografie: BMW

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.