BMW onthult R20 Concept

BMW R20 Concept

Het Concorso d’Eleganza Villa d’Este is iets waar wij stervelingen doorgaans ver vandaan blijven, al was het maar omdat we niet langs de gesloten hekken en drommen beveiligers komen die onmiskenbaar verbonden zijn aan dit poepchique feestje langs de boorden van het Comomeer.

Doorgaans spelen peperdure klassieke bolides hier de hoofdrol, maar voor de 2024 editie stal een tweewieler de show. Tegen de schilderachtige achtergrond (dat wel) van Villa d’Este aan het Comomeer onthulde BMW Motorrad namelijk de BMW R20 concept.

BMW R20 Concept

“De BMW R20 concept is een motorfiets die indruk maakt met een klassiek design en uitmuntende techniek in combinatie met opwindende mechanica”, aldus BMW. In gewoon Nederlands zien we een opgeboorde versie van het machtige R 18-blok dat in het rijwielgedeelte is gehangen van een fraai gestileerde retro-naked. Idee van dit concept is natuurlijk om de reacties te peilen, cruciaal voor de volgende fase: eventuele productie van de R20.

Hoe dan ook, het rijwielgedeelte is volledig opnieuw ontwikkeld, waarbij het zwarte hoofdframe van chroommolybdeenstalen buizen de ruggengraat vormt van de R20. Achter zien we het bij zelfbouwers altijd populaire dichte ‘schijfwiel’, dat door z’n 17 x 6,25” maten plaats biedt aan behoorlijk potige 200/55 mm achterband. Voor zien we een traditioneel 17″ wiel (met zwarte spaken) met het gebruikelijke 120/70 mm rubber.

BMW R20 Concept

De beproefde BMW Paralever is uitgevoerd in een nieuwe twee-armige variant, waarbij de achterbrug is gemaakt van chroommolybdeenstaal en de Paralever veerpoot van aluminium. De blootliggende aandrijfas, conceptueel overgenomen van de R18, is ingekort om tot een wielbasis te komen die bij een roadster past. Die is met 1.550 mm niet achterlijk lang, zeker gezien de 2 liter boxer tussen de wielen. Öhlins Blackline componenten voor en achter houden diezelfde wielen in het juiste spoor terwijl radiaal gemonteerde zeszuiger ISR remklauwen moeten voorkomen dat je na een iets te enthousiaste toef gas het Comoneer in duikt.

BMW R20 Concept

Het middelpunt van de BMW R20 Concept is natuurlijk de luchtgekoelde Big Boxer, nu dus met een cilinderinhoud van 2.000cc! Voor dit concept werden nieuwe klepdeksels, nieuwe riemafdekking en een dito oliekoeler ontwikkeld om zo de olieleidingen verborgen te kunnen monteren. Het twee-in-twee uitlaatsysteem met megafoonlook zet ook de akoestische puntjes op de i … al gaan de Euro5+ commissarissen dat natuurlijk nooit goedkeuren.

BMW R20 Concept

De aluminium tank heeft een nieuw ontwerp en is gehuld in de zogenaamde ‘hotter than pink’ lak die BMW ook al in de jaren 70 gebruikte. Vraag ons niets over de haalbaarheid van een eventuele productieversie van deze R20, laat staan levering of prijs … maar of we een twee liter boxer naked een beetje zien zitten? Aber natürlich!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan