Bestel de KTM 890 Adventure R Rally nu! Of doe gewoon een 890 Adventure R als het je uitkomt.

We doen ons best om dit zo snel mogelijk bij elkaar te typen, want de klok tikt. Terwijl we dit doen zij de eerste 20 van de in totaal 500 al verkocht. De 890 Adventure R vergt iets minder tijdsgebonden daadkracht.

Wegens het succes van hun totaal uitverkochte 450 Rally, brengt KTM een Rally versie van hun nieuwe 890 Adventure R als eerste op de markt. Beetje hype creëren kan immers nooit kwaad. Het 889cc blok perst er 105 pk en 100 Nm uit voor een totaalgewicht van minder dan 200 kilogram.

De veren zijn WP XPLOR Pro exemplaren, afgeleid van de echte Dakar-machines, met 270 mm aan veerweg, voor die extra dikke kei onderweg, wellicht. De Akrapovic-uitlaat is 35% lichter dan het standaard exemplaar (die wellicht dra volgt) en de zithoogte van 910 mm met een speciaal vormgegeven (lees: recht) rallyzadel maakt dat je best even stretch voor je op de bestelknop duwt. De quickshifter is standaard, de wielen smaller Carbon fibre tankprotectie maakt het unieke design af.

Enkel online te bestellen via deze link, als het nog niet te laat is: https://www.ktm.com/en-be/890-adventure-r-rally.html

Nu, je kan ook voor de gewone 890 Adventure R gaan. Die krijgt, net als de Rally dus, het 890 blok van de gelijknamige Duke in het vooronder. Die krijgt onder meer een zwaardere krukas in het nieuw ontwikkelde carter, voor een iets minder piekerige gasrespons en meer stabiliteit, in samenwerking met nieuwe drijfstangen. Een nieuwe balansas moet ook de trillingen nog beter de baas kunnen. Altijd meegenomen op het onverhard. De optionele quickshifter is sneller geworden terwijl de tandwielen van de 4de, 5de en 6de versnelling zijn verstevigd. Ook de koppeling kreeg een update en de oliekoeler werd iets groter. De luchtfilter is nu beter bereikbaar én vervangbaar, waarbij de elektronica een nieuwe plaats kreeg die voor een betere massacentralisatie moet zorgen.

Qua rijwielgedeelte werd het subframe aangepakt en lichter gemaakt. De nieuwe spaakwielen krijgen een geanodiseerde naaf, in plaats van de gepoederlakte naaf op z’n voorganger. De Metzeler Karoo 3’s zijn tubeless en worden afgeveerd met WP-veren die een andere afstelling kregen in standaard trim. Opvallend is de montage van een stuurdemper. De stuurklemmen zijn nieuw, lichter en sterker. Ook de remmen zijn vernieuwd met een tweezuigerremklauw achter met meer feedback en bijtkracht, inclusief stalen remleiding. De nieuwste generatie van ABS-technologie en tractiecontrole wordt ook opgenomen in het pakket.

KTM spreekt ook over de mogelijkheid om het hogere scherm van de 890 Adventure te monteren, maar die meer straatgerichte 890 Adventure figureert voorlopig nog niet in de KTM line-up.  

Onze man hoopt trouwens op een negatieve Covid-test zodat hij deze maand nog naar Griekenland om de nieuwe 890’s aan de tand te voelen, waarover je meer leest in de komende Motorrijder of KicXstart magazines.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse