Benelli TNT 899S (2008-2009)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij kost het liefst niet meer dan 5.000 euro, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar een verre neef van de Benelli Leoncino: de Benelli TNT 899S.

Vloeistofgek. driecilinder-in-lijn | 899 cc | 118 pk | 224 kg (rijklaar) | 17 l. | €5.000 – € 5.500 

Wat is het?
Drie jaar na de introductie van de Benelli TnT 1130 komt er een meer toegankelijke kleine broer voor die naakte bruut: de TNT 899S. Die stuurt net zoals z’n ongemanierde grote broer echt messcherp, en brengt ondanks z’n kleinere longinhoud een minstens even zware brul te berde.
De kleine geniet eenzelfde boring (88 millimeter) als de 1130, maar doet ‘t met een kortere slag (49,2 in plaats van 62 millimeter) en een op zachtaardigheid geprogrammeerde ECU. Stotterloos optrekken lukt al vanaf onderin, maar het echte beest zit tussen 6.000 en 10.000 verscholen. Comfortabel sportief lijkt een contradictio in terminis, maar ‘t is wel van toepassing op de kleine TnT.

Wat moet ik weten?
De TnT staat voor ‘Tornado naked Tre’ wat aangeeft dat de kleine een verre nazaat is van de legendarische, gekuipte Tornado met de typerende, achterwaarts gerichte blowers. Die vinden we helaas niet terug op de naakte versie. De kleine TnT is een notoire zuipschuit, die niet zelden 7,5 à 8 liter per 100 kilometer door z’n injectoren zuigt.
Het bijbehorende verbrande mengsel wordt via een underseat pipe richting ozon geblazen, maar niet alvorens je motorkledij duchtig te, euh, parfumeren. Maar dat neem je er al snel bij als je hoort wat voor gebulder de kleine produceert: blaffen, brullen, gorgelen en de nodige ploffen en knallen. Heerlijk. Voor je ‘t weet ben je meer op de motor aan ‘t remmen dan zou moeten, gewoon om dat geroffel vaker uit te lokken.

Tips van experts
Er bestaat ook een TnT 899T-versie, die bij lancering enkele honderden euro’s minder kostte, en met iets minder indrukwekkende veringwinkel kwam. Maar laten we wel wezen, ‘t is de S-versie die je hebben wilt: volledig instelbare vering voor- en achteraan, Brembo remklauwen en zelfs carbon spatborden.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red