Deze helm is nu weer dik een jaar in mijn bezit, aanvankelijk in witte uitvoering. Als RX-7 GP-ervaringsdeskundige (voorloper van de V) vielen direct een paar zaken op. Zoals de pasvorm. Die is nog altijd briljant maar vooral rond de kin voelt (en is) de V veel ruimer, je wipt niet meer met het puntje van je neus tegen het spoilertje op het kinstuk aan, een irritatiepunt bij de GP. De ventilatie a) is veel beter te bedienen door de vrij forse (handschoenproof) schuiven en b) doet ook waar het voor bedoeld is. Ventileren. De bovenrand van het vizier is hoger wat het, plat op de tank, makkelijker maakt om naar voren te kijken, niet geheel onbelangrijk mocht je zo nu en dan eens een circuitdag meepikken. Het vizierwisselsysteem zelf vraagt enige handigheid, laat ik zeggen dat ik blij ben dat ik niet in de schoenen sta van die monteurs die tijdens de Isle of Man TT even snel een viziertje moet wisselen. Het voelt wel degelijker dan het oude doorduw-‘krak!’-systeem van de GP. Daarbij is het windgeruis door de mooiere afronding van de zijkappen aanzienlijk teruggebracht. Kortom, op alle fronten beter en (dus) nog steeds een van de beste helmen op de markt. Niet goedkoop: € 849,- voor de oorspronkelijke witte. Het speciaal voor mij vervaardigde X-design komt van SLGrafics Racing Design. Een absoluut meesterwerkje van de talentvolle designmaestro Sander Lam. Binnenkort meer daarover.
Hijs de vlag: Ducati Panigale V4 Tricolore komt eraan!
Met slechts 1000 stuks die geproduceerd worden is de Panigale V4 Tricolore een machine voor de échte liefhebber, niet voor de massa. Sinds 1984 past