Aprilia Tuono V4 1100 Factory, RSV4 RR/RF & Shiver 900

Leek het aanvankelijk alsof er niet al te veel zou gaan gebeuren bij Aprilia, werd daar plots een vernieuwde Tuono V4 1100 Factory onder het doek vandaan getoverd. De 175 pk’s brakende naked (in nieuwe zwart-rode Superpole-jas) heeft nu Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve demping aan boord. Die kan je door middel van de stelknoppen aan het stuur volledig naar eigen smaak afstellen: semi-actief, handmatig of naargelang de drie rijmodi (Track, Sport of Road).

Gek, vinden wij, is dan wel de keuze van Aprilia om het semi-actieve Öhlins spul wel op de Tuono V4 1100 te monteren, maar niet op de RSV4 RR en RSV4 RF. Als we naar de gegevens kijken, prijkt daar nog steeds de bekende 115 Nm en 201 pk. Niet verkeerd, maar verder geen verbeteringen ten opzichte van de voorganger – bij het merk spreken ze vooral over subtiele finetuning. Verder ontwaren we nieuwe, 5 mm dikke 330 mm remschijven en wat verse kleurtjes.

Ook de Shiver 900 dartelde even langs de tekentafel in Noale, zij het voor enkele subtiele aanpassingen: het TFT-dashboard kan vanaf nu aan je mobiel gekoppeld worden en de uitlaat werd aangepakt om de hinderende uitlaatgeur weg te houden van rijder en passagier. Over platformbroer Dorsoduro blijft het stil.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse