Allereerste productiemotor met radartechnologie voor- én achteraan: Ducati Multistrada V4!

Met de zopas opgestarte productie van de Multistrada V4 is de Ducati-fabriek in Borgo Panigale meteen met een wereldprimeur aan de slag: de Multi V4 wordt de allereerste productiemotor die gebruik zal maken van radartechnologie op zowel de voor- als de achterzijde. Op woensdag 4 november zal het doek definitief van de Multistrada V4 getrokken worden. Voor die vierde generatie van z’n gekende hoogpoter heeft Ducati een lichter en compact V4 motorblok ontwikkeld, dat volgens de laatste nieuwtjes liefst 170 pk zal presteren. Een extra voordeel aan het volledig nieuwe blok is dat de onderhoudsintervallen naar verluidt een stuk ruimer zouden worden. Meer algemene info geeft Borgo Panigale nog niet vrij, al moeten we er niet lang meer op wachten: alle details van het nieuwe motorblok worden op donderdag 15 oktober onthuld.

Radar love
Afgezien van het imposante blok wordt het USP van deze machine dus de radartechnologie. Na vier jaar uitvoerig test- en ontwikkelingswerk, in nauwe samenwerking met elektronicaspecialist Bosch, komt Ducati nu met twee radars op de proppen. Die moeten tijdens de rit constant de omstandigheden rond de motor analyseren, en ingrijpen waar nodig.
Multi-aspiranten, geen zorgen: u hoeft alvast niet te vrezen voor een set uit de kluiten gewassen schotelantennes op uw toekomstige bolide. Elke radar is amper 70 bij 60 bij 28 mm. Niet veel groter (of zwaarder, met een gewicht van amper 190 gr.) dan de gemiddelde GoPro dus, en zodoende perfect te integreren op de machine.

 class=
Amper een luciferdoosje groot, maar een enorme stap voorwaarts op vlak van uw veiligheid.


De radar onder de neus van de Multi V4 zal de werking van de ACC (Adaptive Cruise Control) gaan regelen, die door middel van gecontroleerd remmen en optrekken automatisch de afstand (instelbaar op vier niveaus) tot andere voertuigen aanpast bij een snelheden tussen 30 en 160 km/u. Die werkwijze kan u kennen van de modernere vloot wagens, maar werd door de ingenieurs van Ducati en Bosch aangepast met ‘t oog op de dynamiek en de ergonomie van een motor. Zo werd bijvoorbeeld het ingrijpen van het systeem op de vertraging en de acceleratie stevig beperkt om ervoor te zorgen dat de rijder het voertuig in elke situatie onder controle kan houden. Afgezien van de veiligheidsvoordelen, lijkt ‘t ons ook een troef tijdens lange snelwegstints – op het moment dat de aandacht een beetje verslapt.

 class=
Radarmodule op de voorzijde…


De radar achteraan detecteert en waarschuwt voor voertuigen die zich dode hoek bevinden – met andere woorden: de zone die niet direct zichtbaar is voor rijder, en ook in de spiegels niet op te merken valt. Dit nieuwe BSD-systeem (Blind Spot Detection) zal op de Multi V4 (en elke volgende motor met dit systeem aan boord) ook waarschuwen voor snel naderende voertuigen. Daar kunnen we moeilijk iets op tegen hebben. Laat maar komen!

 class=
… en het exemplaar achteraan. Een leek zou ‘t amper opmerken.


Samengevat: omcirkel 15 oktober en 4 november alvast met – eh – rood in uw agenda voor meer info over zowel het nieuwe V4-blok als de volledig vernieuwde Multistrada.

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

QJ SRT 700 X Touring

MotoMondo introduceert QJMOTOR

Vanaf mei zal MotoMondo, importeur van onder meer Royal Enfield, Moto Morini en Mash, het merk QJMOTOR introduceren op de Beneluxmarkt. De fabrikant is bij