Triumph lanceert Street Triple RX en Moto2 special editions (en Tiger 900 en 1200)

Dachten we met de Eicma achter de rug nagenoeg al het nieuws voor 2026 inmiddels wel gelezen te hebben, komt Triumph toch nog met een aantal nieuwtjes. Zo lanceren de Britten twee nieuwe Street Triple’s, de RX en Moto2 Edition. Oh, en de Tiger-modellen worden in het nieuw gestoken met twee special editions.

… om maar te beginnen met het grootste nieuws: de twee speciale edities op basis van de Street Triple 765 RS. Dat is namelijk het beginpunt van zowel de RX- als de gelimiteerde Moto2-uitvoering. Triumph zegt met deze modellen de lat hoger te willen leggen voor zowel prestaties als de exclusiviteit. Hoe het merk dat doet?

Volledige instelbare Öhlins NIX30 upside-downvork en clip-ons voor een sportievere ergonomie zorgen ervoor dat beide modellen een stuk meer circuitgericht zijn dan de standaard Street Triple 765 RS dat is. Verder blijft de uitrusting ongewijzigd, met aan de achterkant de volledig instelbare Öhlins STX40 monoshock met piggybackreservoir en de Brembo Stylema-vierzuigerremklauwen. Ook intern is er niets nieuws te melden. De drie-in-lijn blijft 130 pk produceren bij 12.000 tpm en 80 Nm koppel bij 9.500 tpm.

Op vlak van exclusiviteit is er wat dat betreft meer nieuws onder de zon. Zo is de Street Triple 765 RX slechts één jaar verkrijgbaar. Verder onderscheidt de RX-zich van de RS met een speciaal CNC-gefreesde kroonplaat, speciale uitlaatdemper waarin het RX-logo geëtst is middels een laser en een RX-zitje. Voor de kleurstelling grijpt triumph terug naar het herkenbare pallet van het RX-model dat uit 2014 stamt, met Matt Aluminium Silver en Diablo Red accenten.

De op 1000 stuks gelimiteerde Moto2 -uitvoering doet nog een schepje bovenop die RX. Hierop zien we meer carbon-onderdelen, zoals de onderkuip, koplampbehuizing en zijpanelen. Herkenbaar is hij vooral door de grijs-witte kleurstelling met flitsende ‘Triumph Performance Yellow’ accenten op gelakte onderdelen, wielen en subframe. Ook zie je rondom de officiële Moto2-logo’s om Triumph samenwerking met de raceklasse te benadrukken. Daarnaast heeft de Moto2 een speciaal opstartscherm op het TFT-dashboard.

Zowel de Street triple 765 RX als de Street Triple Moto2 Edition zijn nu te bestellen bij de dealer. De RX moet € 16.295,- kosten (BE: € 14.495,-) en wordt verwacht in het voorjaar van 2026. De Moto2 Edition wordt pas in juni verwacht en heeft een prijskaartje van € 18.195,- (BE: €16.295,-).

Tiger 900 en 1200 special editions

Maar er was afgelopen week nog een klein nieuwtje van Triumph. Zo liet het merk weten dat ook de Tiger 900- en Tiger 1200-modellen komend jaar als special editions beschikbaar worden. Zo introduceert Triumph de Alpine Edition en Desert Edition voor zowel de Tiger 900 als 1200 Tiger. De Alpine is hierin de straatgerichte uitvoering met gietwielen, de Desert heeft een offroadgerichte styling en spaakwielen.

Hoewel de naamswijziging gepaard gaat met speciale graphics en nieuwe kleuren, is er ook per model wel het een en ander nieuw te melden.

Zo krijgen de Tiger 900-modellen standaard een Akrapovic einddemper mee vanuit de fabriek, krijgen de Tiger 900 Alpine en Tiger 1200 Desert standaard valbeugels rond het motorblok en de Tiger 900 Desert daarbovenop ook nog valbeugels ter hoogte van de tank.

De Tiger 900 Alpine Edition kost € 19.095 (BE: € 17.195,-). De Desert Edition is een paar honderd euro duurder en komt uit op € 19.995 (BE: €17.995,-)

Standaard op beide Tiger 1200 uitvoeringen zijn de verwarmde zadels voor bestuurder én passagier en dodehoekdetectie (Blind Spot Assist) en Lane Change Assist.

Benieuwd naar de prijzen? Komt ‘ie: voor Tiger 1200 Alpine Edition leg je €23.745,- (BE: €20.995,-) neer en voor de Desert Edition € 24.995,- (BE: €21.995,-)

Alle Tigers zijn vanaf januari 2026 leverbaar bij de dealer.

Deel

Gerelateerde artikels

Na vorig jaar Scandinavië verkend te hebben, organiseert Yamaha Benelux komend jaar haar reisevenement voor Ténéré-rijders in de Balkan. Eindbestemming:

Een week na de Eicma zijn we inmiddels zo ver dat al het motornieuws van de grote motorfabrikanten gepubliceerd is,

Een week na de Eicma zijn we inmiddels zo ver dat al het motornieuws van de grote merken gepubliceerd is,