Een week na de Eicma zijn we inmiddels zo ver dat al het motornieuws van de grote motorfabrikanten gepubliceerd is, hoog tijd om in te zoomen op al het nieuws dat er op vlak van accessoires en kleding te zien viel.
Akrapovic: je kunt er nu ook op staan
De Slovenen van Akrapovic weten wat marketing is, want geen enkele andere standhouder maakte zoveel lawaai (daar heeft de uitlatenfabrikant wel ervaring mee) rond zo’n pietluttige nieuwigheid. Hou je dus vast voor het wereldschokkend nieuws: Akrapovic heeft naast uitlaten nu ook titanium voetsteunen voor adventures in het gamma. Echt waar.



Anlas: bijzonder Turks rubber
Keek je ook vreemd op toen je las dat de Tesi H2 Tera – Bimota’s exclusieve en 200 pk sterke interpretatie van een adventure bike – op Anlas Capra XR banden stond? Mocht die merknaam niet meteen een belletje doen rinkelen: het blijkt een Turkse bandenfabrikant te zijn die uitsluitend motorbanden maakt en een paar heel bijzonder modellen in zijn gamma heeft.
Zo is de Winter Grip Plus Anlas’ winterband voor grote toer- en adventure motoren die dezelfde snelheidsindex hebben als standaard motorbanden. Extra silica en een speciaal polymeer dat werkzaam is bij temperaturen tot -15° Celsius verkorten de opwarmtijd van de band. Rij je het hele jaar door met de Winter Grip Plus, dan moet je er uiteraard rekening mee houden dat het rubber in de zomer wat sneller slijt. Anlas meldt een vermindering van de levensduur met vijftig procent als de omgevingstemperatuur hoger is dan 27° Celsius.

Übercool is eveneens dat Anlas een band heeft die je van spikes kunt voorzien als het sneeuwt en ijzelt, maar waarvan je de spikes er weer kunt afhalen als de dooi intreedt. Trouwens, dat de Bimota Tesi H2 Tera op Anlas banden staat heeft een reden: een voormalig ingenieur van Bimota buigt zich momenteel over de ontwikkeling van de Anlas banden en de man heeft nog altijd een goede … band met zijn ex-collega’s.

Astemo: camera’s maken motoren veiliger
Twee jaar zijn de Japanners van Astemo al bezig met de ontwikkeling van camera’s die motorrijden veiliger moet maken. Het is de bedoeling dat hun systeem in 2030 op de markt komt, maar ze kwamen het product alvast voorstellen op de Eicma. Het grote voordeel van camera’s is dat ze een verkeerssituatie beter kunnen inschatten dan een radar, gekoppeld aan slimme technologie kan een camera immers het verschil zien tussen een auto en een fiets terwijl een radar simpelweg ‘een object’ detecteert.
Op eenzelfde manier kan een camera de verkeersborden langs de weg aflezen en je melden dat je te hard rijdt. Vervelend aan een camera is wel dat de lens door regen of mist gehinderd kan worden, vandaar dat Astemo in zijn systeem een radar als back-up blijft gebruiken.

Brembo TrackTribe: voor je rondetijden en veel meer
Remmenfabrikant Brembo gooit zich op de markt van de datalogging met TrackTribe, een digitaal systeem dat hobbyracers en teams moet helpen om alle mogelijke data te verzamelen en te analyseren. Het systeem bestaat uit een app (beschikbaar voor smartphone en tablet) die communiceert met een elektronische unit die bestaat uit een GPS-module en een IMU.
In Ride-modus verzamelt het systeem alle informatie van de circuitsessie, in Improve kan je al die informatie analyseren om de motor beter af te stellen waarna je in Connect al je geheimen met je circuitmakkers kunt delen. TrackTribe komt in het voorjaar van 2026 op de markt.

Cardo en Schuberth: stilte in de helm aub!
Active Noise Cancellation (ANC) is een technologie die al vaak in hoofdtelefoons wordt toegepast en die door Cardo en Schuberth nu naar de motorhelmen wordt gebracht. Cardo levert het systeem aan Schuberth dat het in zijn C5 systeemhelm inbouwt, maar Cardo gebruikt het evengoed in zijn eigen motorhelmen. Een korte test in een windtunnel op de Cardo-stand op Eicma maakte duidelijk dat er een groot verschil in geluidsvolume is dankzij ANC. De zwaardere bastonen blijven wel aanwezig, maar die zijn minder storend.

Elai: het premium merk van Yu’An
De CFMoto 800MT-X duurtestmotor die het voorbije jaar door de redactie in gebruik was staat op Yu’An vering die geen klap verkeerd gaf. Yu’An heeft met Elai een extra merk in de portefeuille dat focust op high-end vering voor auto’s en motoren. Elai ontwikkelt en produceert voor motoren elektronisch aangestuurde vering (inclusief rijhoogte-aanpassing) en slimme luchtvering met een preload sensor zodat je de hoogte van de motor constant kunt houden, ongeacht de belading van de motor. Slimme jongens, die Chinezen…

Eyelights Eyeride: extra info in je helm of op je windscherm
Head-up displays in auto’s zijn intussen redelijk geïntegreerd en ook smartglasses worden populairder, logisch dan ook dat die technologie z’n weg vindt naar de motorbranche. Shoei is de eerste helmfabrikant die de Eyeride-technologie van Eyelights af-fabriek in een helm inbouwt en wel in de GT-Air 3 die daarmee de extensie ‘Smart’ krijgt.

Wil je de informatie over je snelheid en route dankzij Eyelights op de binnenkant van je vizier geprojecteerd krijgen, reken dan op zeshonderd euro extra bovenop de aankoop van je helm (de GT-Air 3 kost ook zo’n zeshonderd euro). Op de stand van Morbidelli spotten we een T 1002VX met een windscherm met Eyelights Eyeride technologie, daar werd dus de informatie op de binnenkant van het windscherm geprojecteerd.

Loboo: slimme Chinese accessoires
Niet alleen de Europese en Japanse motormerken krijgen momenteel zware concurrentie van de Chinezen, ook namen als Wunderlich en Touratech voelen de hete adem van de Chinese accessoirefabrikanten in hun nek. Loboo is de merknaam waaronder Shenzen Loboo Motor Accessories een vuistdikke catalogus met accessoires voor motorrijders op de markt brengt, voornamelijk aan het adres van de avontuurlijk ingestelde rijder.
Denk aan aluminium koffersets, carterbescherming, valbeugels, soft luggage oplossingen en veel elektronica zoals mini-compressors en bijzonder handige USB-poorten die je niet alleen kunt gebruiken om een toestel aan op te laden, je kan de USB-poort in de andere richting gebruiken om de batterij van je motor nieuw leven in te blazen. Ook handig: een fotochromatisch vizier (dat zich dus tijdens je rit constant aan de lichtomstandigheden aanpast) dat je elektronisch kunt overrulen: met een simpele druk op de knop gaat het vizier van fotochromatisch meteen over naar donker.

Qwart Helmets: chic op z’n Frans
Frankrijk heeft een traditie op het gebied van boetiekmerken en dat geldt ook voor het segment van de motorhelmen. Qwart Helmets was ons tot deze Eicma onbekend, maar het merk uit Saïx (in de buurt van Toulouse, Zuid-Frankrijk) maakt wel fabelachtig mooie helmen. Die bestel je online of over de grens waar je een handjevol dealers in België vindt.

Roof Djagger: motorhelm met achterdeur
Nee, het idee van een motorhelm die aan de achterkant openklapt is niet nieuw. GPA, Levior en Vozz gingen Roof daarin voor. Toch is Roof er van overtuigd dat de Djagger de helm van de toekomst is. In plaats van de helm over je hoofd te schuiven, klapt de achterkant van de Djagger open zodat je je hoofd gewoon voorwaarts in de helm schuift. Handig voor brildragers. Een echte kinriem heeft de Roof Djagger niet meer, wel een band die onder je kin loopt en die je één keer moet instellen, daarna zit de helm altijd goed.
Andere voordelen van dit helmconcept zijn dat je de helm kunt op- en afzetten zonder je handschoenen uit te trekken, de helm biedt meer ruimte rond de oren en presteert beter op akoestisch vlak. Een nadeel waar ze zich bij Roof van bewust zijn is dat medische hulpdiensten geen ervaring hebben met dit type helm. Roof is van plan om alle Franse hulpdiensten op te leiden over de helm en daarnaast komt er op elke helm een waarschuwing met een QR-code die linkt naar een filmpje dat in vijftien seconden uitlegt hoe je na een ongeval de Djagger veilig van iemands hoofd haalt. De helm is volgens Roof al gekeurd en zal in 2026 op de markt komen.

Virus Power: voor de gentleman racer
Virus Power is niet nieuw, Scott Redding introduceerde de racepakken van kunststof (geen leder dus) vorig jaar al op het circuit. Bij Virus Power is alle maatwerk mogelijk en dat niet alleen qua maatvoering, maar ook wat design en looks betreft. Om dat in de kijker te zetten toonde Virus Power misschien wel de coolste race-overall ooit, echt iets voor de gentleman op de racebaan. Pakkie hoor!
