Suzuki SV keert terug als SV-7GX crossover

Suzuki SV-7GX

We pinkten een klein traantje weg toen Suzuki niet zo lang geleden aankondigde na 26 jaar de productie van de SV650 te staken. Maar ziedaar! Als SV-7GX crossover keert hij komend jaar terug.

De focus ligt op straatgericht avontuur; te zien aan de 17 inch wielen, straatrubber, een rechtop zithouding en de nodige rijhulpsystemen. Vergelijkbaar dus met de GSX-S1000GX. Iets wat ook gezegd kan worden van het uiterlijk, waarin de dubbele onder elkaar gemonteerde ledkoplampen voor een kenmerkend snuitje zorgen. Dat de SV-7GX direct tussen de geest van de SV650 en de V-Strom 650 in komt te staan, is met name te zien aan de zitpositie. Met een rechte rug en een verstelbaar windscherm voor je neus, maar iets actiever dan op de V-Strom. De naked SV zoals we ‘m kenden is daarmee wel echt klaar.

Suzuki SV-7GX

Aan het hart van deze GX staat dus de 645cc 90° V-twin die we door en door kennen. Door de toevoeging van elektronisch aangestuurde gasklephuizen wordt het mogelijk om ride-by-wire, drie rijmodi, tractiecontrole en een up/down quickshifter aan boord te hijsen. Het standaardpakket dat Suzuki toepast op de huidige line-up dus. Om met al die elektronica om te gaan zijn natuurlijk wel een aantal interne onderdelen aangepast, zoals de dynamo en versnellingsbak. Belangrijkste reden voor de upgrade: met die slimme gaskleppen kan de motor makkelijker voldoen aan Euro5+ emissienormen.

Suzuki SV-7GX

Suzuki bouwt de SV-7GX grotendeels op basis van wat resteert van de SV650, maar met componenten van de V-Strom 650XT. Zo is het stalen buizenframe in de basis dat van de SV. Het subframe is ook opgetrokken uit stalen buizen, omdat daar het nodige gewicht van passagier en/of bagage op komt. De geometrie zit precies tussen de SV en de V-Strom in en is ideaal voor lange halen of licht avontuurlijk touren; met dank aan een nieuw aluminium stuur dat dichter op de rijder staat, en een 10 mm dikker zadel.

De airbox werd onder de 17,4 liter tank geplaatst zodat het zadel smaller en lager kon worden, daardoor blijft de zithoogte op een toegankelijke 795 mm. Niet alleen het inlaatsysteem maar ook het 2-in-1 uitlaatsysteem is geoptimaliseerd, door middel van een nieuwe katalysator. Suzuki claimt dat er desondanks niet al te veel getornd is aan de kenmerkende V-twin grom.

Suzuki SV-7GX

De aangepaste in- en uitlaatsystemen en de nieuwe gasklephuizen zouden in theorie effect moeten hebben op de prestaties van de motor. Maar wat blijkt: de V-twin produceert 73,4 pk, vergelijkbaar met de laatste SV650, en een identieke 64 Nm koppel @ 6.800 tpm. Dat is dus ondanks de Euro5+ emissienormen waaraan de SV-7GX voldoet, waarbij over het algemeen wat vermogen verloren gaat. Door slimme tuning lijkt er op papier niet veel aan het handje. Suzuki geeft een gemiddeld verbruik op van 1:23,8.

Dat de machine ideaal is voor toergebruik blijkt uit de comfortabele handkappen, waardoor je knokkels soort van droog blijven in een bui, en het geïntegreerde bevestigingssysteem voor een topkoffer waar je ook gemakkelijk andere bagage kan vastmaken. Het 4,2 inch TFT-kleurendashboard is in staat om turn-by-turn navigatie weer te geven, aangestuurd via Suzuki Ride Connect+ App op je smarthpone. De batterij hou je opgeladen middels de USB-C poort die naast het dashboard gemonteerd zit.

Suzuki SV-7GX

Wat betreft de vering zien we een ietwat gedateerde 41 mm telescoopvoorvork met 125 mm veerweg. Achter zit een monoshock met linksysteem die 129 mm veerweg biedt. De veervoorspanning aan de achterkant is in zeven stappen instelbaar. Voor de remmen zijn aan de voorkant twee vierzuigerremklauwen met 290 mm remschijven voorzien. Achter zit een enkele 240 mm remschijf. De gegoten aluminium tienspaaks wielen dragen standaard Pirelli Angel GT II rubber.

De SV-7GX is beschikbaar in de kleuren Glass Sparkle Black, Pearl Matte Greige (zandkleurig) en de kenmerkende Suzuki-classic Pearl Briljant White / Metallic Triton Blue.

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha’s middenklasse racer werd in 2022 geïntroduceerd als een van de eerste machines in het vernieuwde supersportsegment. Voor 2026 krijgt

BMW parkeert de F 450 GS als potente offroadmachine binnen het A2-segment. En met 178 kg schoon aan de haak,

Naast de compleet nieuwe CB1000GT toont Honda op de Eicma in Milaan ook de WN7 en kondigt het een aantal