Nieuwe generatie MV Agusta Brutale trapt af met Serie Oro

MV Agusta Brutale Serie Oro

Wie bij iedere scheet uit Varese op het puntje van zijn stoel zit, komt regelmatig een tikje bedrogen uit als de zoveelste limited edition van een bestaand model gepresenteerd wordt. Voor het eerst in lange tijd is er nu echt wél iets nieuws te melden: de nieuwe Brutale Serie Oro. Dit volledig nieuw ontworpen 931cc straatschoffie komt in MV’s line-up tussen de Brutale 800 en Brutale 1000 te staan.

Prima timing overigens, want in 2026 bestaat de Brutale 25 jaar en hoe kan MV dat beter vieren dan met een volledig nieuwe versie van hun trouwe naked. Het merk benadrukt na de afsplitsing van KTM dat de nieuwe Brutale volledig in Italië tot stand is gekomen, van design tot assemblage. Meteen een interessant puntje is de naam, waarbij MV Agusta stijlbreuk pleegt en deze Brutale niet ‘Brutale 950’ doopt maar simpelweg ‘Brutale’.

MV Agusta Brutale Serie Oro

Hoe je die herkent? Aan die kenmerkende tank met zijn brede schouders en de op een Porsche 911 geïnspireerde druppelkoplamp, die nu voorzien is van ledmatrixunit. Natuurlijk is deze Serie Oro behangen met carbon; op de spatborden, blokcovers en bellypan. Verder zien we een volledig titanium Termignoni uitlaatsysteem met natuurlijk de herkenbare drie uitlaatpijpjes die de ronding van het achterwiel volgen.

Aan het hart van de krachtige naked staat de Euro5+ proof vloeistofgekoelde 931cc drie-in-lijn die ook gebruikt wordt in de Enduro Veloce. Toch is aan de driepitter intern volgens MV zo’n beetje ieder onderdeel vernieuwd; daarom kreeg het blok ook een nieuw stempel opgedrukt: 950 EVO. Zijn allemaal nieuw: cilinderkoppen, kleppen, agressievere nokkenasprofielen, inlaattraject, oliekoelsysteem, slipper- en assistkoppeling en ga nog maar even door. In totaal klokt de 200 kg lichte Brutale Serie Oro af op 148 pk @ 11.200 tpm en 107 Nm @ 8.400 tpm. Belangrijkste wapenfeit is dat 85% van dat koppel al beschikbaar is bij 3.500 toeren.

MV Agusta Brutale Serie Oro

Het frame bestaat uit twee centraal geplaatste aluminium platen met een stalen buizenframe en een enkelzijdige aluminium swingarm. Die laatste is iets langer gemaakt om het voorwiel met het toegenomen vermogen makkelijker aan de grond te houden. Zowel de swingarm als de aluminium framedelen hebben een gouden afwerking gekregen om de looks van de Serie Oro (Italiaans voor ‘goud’) te versterken.

Wat betreft de vering van de exclusieve Oro heeft MV gekozen voor een Öhlins NIX 30 43 mm upside-down en Öhlins TTX 36 monoshock achter. Brembo HyPure vierzuigerremklauwen (met Brembo 17 mm hoofdremcilinder) bijten zich vast in een set 320 mm remschijven. De 17 inch wielen zijn van gesmeed aluminium en dragen Pirelli Diablo Rosso IV rubber.

MV Agusta Brutale Serie Oro

Ride-by-wire en een IMU maken de toevoeging van hellingshoekgevoelige rijhulpsystemen mogelijk zoals tractiecontrole (8 niveaus), Front Lift Control (wheeliecontrole) en bochten-ABS. Verder heeft de Brutale standaard vijf rijmodi die je kan selecteren via het 5” TFT-dashboard. Met de nieuwe knoppen, overgenomen van de Enduro Veloce, kan je via dat dashboard in de meeste rijmodi ook nog spelen met de instellingen van bijvoorbeeld de motorrem en wheeliecontrole. Connectiviteit verloopt helemaal via de MV Ride app.

MV Agusta Brutale Serie Oro

De MV Agusta 950 Brutale komt standaard met vijf jaar fabrieksgarantie. De precieze prijs van de Brutale Serie Oro wordt binnenkort bekendgemaakt, maar zal in Nederland ergens tussen de € 29.000,- en € 31.000,- uitkomen. De Serie Oro wordt verwacht in Q2 van 2026.

Dat er ook een reguliere productiemotor komt van de Brutale is geen geheim, maar nog niet helemaal duidelijk is wanneer precies. MV Agusta houdt het voor nu op ‘zeer snel na de Serie Oro’, dus de verwachting is tegen de zomer.

MV Agusta Brutale Serie Oro

Deel


Gerelateerde artikels

Het was alweer een tijdje stil rondom het vlaggenschip binnen het groene sportgilde en dus is de komst van een

Ja dat lees je goed: de iconische TKC 80 wordt voor het eerst (!) grondig vernieuwd en wordt TKC 802. Daarnaast evolueert

Veertig jaar geleden was het Duitse Continental een van de eerste bandenfabrikanten die een specifieke allroadband op de markt brachten