Die kon er ook nog wel bij: Triumph Trident 800

Triumph Trident 800

Wij hadden ‘m eerlijk gezegd niet zien aankomen, maar Triumph vond dat er nog voldoende ruimte in het gamma zat tussen de beginnersvriendelijke Trident 660 en de sportieve Street Triple 765. En precies daar parkeerden de Britten de Trident 800.

Bij Triumph zijn ze bekend met het Baukastenprinzip om motoren modulair in mekaar te zetten. En dus mag de 798cc driecilinder die vorig jaar zijn debuut maakte in de Tiger Sport 800 ook opdraven in de Trident 800. En dat opdraven mag je best letterlijk nemen, want in de beide motoren heeft het blok 115 pk en 84 Nm in de aanbieding.

Triumph Trident 800

De Triumph-ingenieurs benadrukken wel dat de drie rijmodi (Sport, Road en Rain) anders geprogrammeerd zijn dan op de Tiger Sport 800. Net als op de Tiger Sport 800 gaat de Trident 800 op weg met ABS en tractiecontrole die rekening houdt met de hellingshoek. Het TFT-dashboard is via My Triumph aan een telefoon te koppelen, cruisecontrole en een up/down quickshifter zijn standaard.

Licht(voetig)
Ontdaan van zijn kuipwerk en met wat minder veerweg zet de Trident 800 ook beduidend minder kilo’s op de weegschaal dan de Tiger Sport 800. Die laatste weegt rijklaar 214 kilo, de Trident 800 blijft zowaar twee kilo onder de psychologische grens van tweehonderd kilo.

Triumph Trident 800

De 41 mm Showa upside-down Big Piston vork (instelbaar naar in- en uitgaande demping) heeft in de Trident nog 120 mm in de aanbieding (150 mm op de Tiger Sport 800), achteraan is de naar veervoorspanning en uitgaande demping instelbare Showa monoshock goed voor 130 mm veerweg (eveneens 150 mm bij de Tiger Sport 800). Door de lagere veerwegen komt de Trident 800 aan een zithoogte van 810 mm.

Remmen doe je met een stel radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en twee 310 mm remschijven vooraan, achteraan vind je een zwevende enkelzuigerremklauw en een 220 mm remschijf. De remleidingen zijn met staal omwonden, Michelin levert de Road 5 banden.

Triumph Trident 800

Messcherp
De Trident 800 wordt in maart bij de dealers verwacht, de vraagprijs bezorgt de verzamelde concurrentie nu al koude rillingen. Triumph zal de Trident 800 immers aanbieden voor 11.195 euro in Nederland en 9.995 euro in België. Ter vergelijking: een Yamaha XSR900 kost in Nederland 13.399 euro en 11.999 euro in België, een Kawasaki Z900RS heb je in Nederland voor 14.249 euro en in België voor 13.049 euro. Waarmee 2026 nu al het jaar wordt van een strijd op leven en dood onder de neo-retro nakeds…

Deel

Gerelateerde artikels

Begin dit jaar verraste MotoMondo, importeur van Mash in Nederland en België, door drie volledig nieuwe modellen tentoon te stellen

Je kunt de klok erop gelijkzetten dat er bij een sportieve Yamaha vroeg of laat een Roberts replica van de

Hij werd vorig jaar al geteased op de Eicma in Milaan en krap een jaar later staat de KLE500 daadwerkelijk