Desmo450 MX: Ducati’s eerste productiecrossmotor

Ducati Desmo450 MX

Hij was al aangekondigd, en hier is ie dan: Ducati’s eerste crossmotor. De productieversie van de Desmo450 MX is geënt op de fabrieksmachine waarmee Ducati vorig jaar het Italiaanse kampioenschip wist te winnen en waarmee het merk nu aantreedt in het WK MX.

Ducati pakt flink uit voor deze eerste crossmotor. Wie anders dan Ducati, zou je ook kunnen zeggen, want als één merk het aandurft om zoveel wilde ideeën in één motor te pompen, dan wel de techneuten in Borgo Panigale. Het gaat Ducati voor de wind, maar het merk begeeft zich met de stappen in de hardcore wereld van MX toch in nieuwe wateren. Gelukkig is er kennis (en geld) genoeg om een stap als deze te maken, en niet op halve kracht: de Desmo450 MX zit boordevol bijzondere techniek die ‘m zowel toegankelijk maakt voor amateurs als prestatiegericht voor de professionele crosser.

Ducati Desmo450 MX

De volledig nieuwe 449,6cc eenpitter met desmodromische klepbediening levert 63,5 pk bij 9.400 tpm en 53,5 Nm bij 7.500 tpm. Hoogtoerig blokje dus. De zuiger moet om de 45 uur vervangen worden, het gehele motorblok heeft na 90 uur een revisie nodig. Het aluminium twin-sparframe werd ontwikkeld met de focus op optimale stijfheid en ruimte voor de in- en uitlaatkanalen, en weegt net geen 9 kilogram. De Desmo450 MX (zonder 7,2 liter brandstof aan boord) klokt af op 104,8 kg.

De volledig instelbare voorvering met 49 mm vorkpoten (met Kashima-coating) heeft een veerweg van 301 mm en wordt geleverd door Showa. De monoshock achter is centraal gemonteerd en stopt de gegoten aluminium achterbrug progressief af. Voor de remmen werd er geshopt bij Brembo: vooraan zit een zwevende tweezuigerremklauw die zich vastbijt in een 260 mm Galfer remschijf, achter bestaat de set-up uit een enkelzuigerremklauw en een 240 mm remschijf.

Ducati Desmo450 MX

De Desmo450 MX zit boordevol elektronica, te beginnen met twee powermodes en even veel rijmodi. Redelijk bijzonder voor een crossmotor is de tractiecontrole (met vier niveaus), Ducati heeft het systeem zo ontwikkeld dat het weet wanneer de machine in de lucht hangt tijdens een sprong en er dus niet ingegrepen moet worden. Daarbij kan de rijder het systeem heel gemakkelijk tijdelijk uitschakelen door het koppelingshendel ietsje in te trekken.

Daarnaast is de machine ook uitgerust met launch control en engine brake control, waarmee de mate van motorrem kan worden ingesteld in verschillende standen; een quickshifter maakt opschakelen gemakkelijker. Alle elektronica valt gemakkelijk af te stemmen via de X-Link App op je smartphone.

De Desmo450 MX wordt in juni bij de dealer verwacht en moet in Nederland € 12.790,- kosten, in België bedraagt de prijs  12.690 euro.

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT