Langs de afgrond

Randy van der Wal KicXstart

Nu Niklaas en z’n schimmel alweer enige tijd pootjebadend in de Spaanse zon vertoeven (nog een wonder dat z’n verblijfsvergunning zo lang overeind is gebleven in die kille, rechtse winterbries) en de geur van oliebollen in de verte alweer opdoemt, is het stilaan tijd om de balans op te maken.

Stiekem was 2024 best wel een bewogen jaartje, een jaar vooral waarin de naschokken van covid voor het eerst echt aan de oppervlakte kwamen. De coronaperiode resulteerde in een ongelooflijke vraagexplosie en tegelijkertijd vrijwel stilgevallen productie. De inhaalslag die daarna plaatsvond aan de productielijnen kende z’n weerga niet, maar door de vervolgens weer afnemende vraag stegen de voorraden (en de schuldenlasten) en juist dat woekert nu als betonrot door de fundamenten van ooit zo trotse motorbedrijven. En zo stortten er wat kaartenhuizen in elkaar.

De op mondiaal niveau opererende Nederlandse Chromeburner webshop bijvoorbeeld, die te grote schoenen had aangetrokken. Of Energica, dat na de zoveelste financiële injectie besloot z’n elektrische ambities toch maar te begraven (al speelt daar ook een nog altijd niet te onderschatten elektrische allergie bij de motorconsument een rol, maar dat is een ander verhaal), en natuurlijk, als klap op de lawinepijl, de onzekerheid rondom KTM.

Vooral de snelheid waarin die Oostenrijkse shitstorm rondom Pierer en co zich heeft ontwikkeld is van ongekende proporties. Een maand geleden plaatsten we nog een artikel waarin directeur Florian Knecht (inmiddels ontslagen…) de eerste geruchten de kop indrukte en sussende woorden sprak. Amper een maand later scheert het grote, o zo ambitieuze KTM plots langs de rand van de afgrond, met in het kielzog GasGas, Husqvarna en MV Agusta … en is het nog maar zeer de vraag of ze er binnenkort niet ín kukelen. Niemand die het nu nog weet.

Wat we wel weten; de productie wordt afgeschaald, mensen zullen worden ontslagen, het GP-project gaat op een lager pitje en het consumentenvertrouwen heeft een knauw van jewelste gekregen. Laten we hopen dat KTM deze storm overleeft – zowel voor de medewerkers als het merk zelf, dat veel te mooi is om kopje onder te gaan.

Overigens was 2024 zeker geen jaar met enkel donderwolken, integendeel. De Nederlandse motormarkt ‘plust’ nog altijd als een bezetene (als een van de weinige in Europa), het aanbod betaalbare (nieuwe) motoren is ongekend groot en dichter bij huis beleefden we de nu al onvergetelijke vuurdoop van onze eerste Classic Superbike Roadtrip (wordt dus vervolgd), debuteerden we op YouTube en leidde onze niet te remmen expansiedrift (…) op de valreep tot het aanstellen van een nieuwe vaste kracht; Tom van Appeldoorn, 31 jaar te Gendt, Gelderland. Schrijver, liefhebber (van heel veel), motormuis, hardgaander, avonturier en vanaf heden toegetreden tot de KicX-crew… Kortom, 2025 kom maar op!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda XL750 Transalp

Win een Honda Transalp bij MKC

De voorbije weken liep er bij motorkledingketen MKC al een actie waarmee het bedrijf duizend liter brandstof weggaf. Nu iedereen een paar liter benzine heeft,