Producttest: REV’IT! Tailortech

Rev'it! Tailortech

We kruipen inmiddels alweer richting het einde van het jaar. Nou ja, kruipen … het voelt eerder als vliegen. En in die tijd heb ik ook wel het een en ander gedaan, waaronder vakantie vieren van bijna een maand. Waarin ik het nuttige en het aangename kon combineren, zoals een bezoek aan REV’IT! Tailortech HQ in het Italiaanse Marostica.

Motorpakken komen in alle soorten en maten, maar aangezien ik in de categorie val van ‘te lange armen en benen’, pas ik geen enkel standaard confectiepak. Mijn vorige racepakken moesten altijd aangepast worden (De Zilveren Naald) maar bij REV’IT! zelf was er tot op heden voor de consument geen mogelijkheid voor een op maat gemaakt eendelig racepak. Daar is nu verandering in gekomen met REV’IT! Tailortech.

Rev'it! Tailortech

Tot voor kort waren deze pakken alleen beschikbaar voor MotoGP- en WorldSBK-rijders, maar nu dus ook voor de ‘gewone’ man en vrouw. De reis van mijn eigen custom maatpak begon bij het kiezen van het type. Er zijn drie versies: X.101, X.201 en de X.301; waarbij X.101 het instapmodel is en de X.301 de meest geavanceerde optie, geschikt voor gebruik in combinatie met het Tech-Air 10 airbagsysteem. De X.201 is voorbereid op het Tech-Air RACE airbagsysteem en aangezien ik deze airbag al had, werd dat mijn keuze. De X.201 is overigens ook de meest gekozen versie.

Heb je het type bepaald, dan is het tijd om een design te maken. Nu is er aan mij geen Van Gogh verloren gegaan, dus ging ik aan de slag op de configurator van de REV’IT! Tailortech website. Daar kan je in 3D op een stukje leer klikken, vervolgens de kleur die je wil, en zo verder je hele pak samenstellen naar wens.

Rev'it! Tailortech

Nadat ik tevreden was met de eerste opzet was het tijd om richting REV’IT! HQ te karren in Oss, waar ik van top tot teen helemaal werd nagemeten. Vervolgens ben ik samen met Alex van REV’IT! door het designproces gegaan. In combinatie met de kleurstalen van het leer, de protectors en foto van mijn motor hebben we de puntje op de i gezet en is het final design richting Italië gestuurd. Italië? Yep. REV’IT! Tailortech is namelijk gevestigd in Marostica. Hier worden alle maatwerkpakken met de hand gemaakt.

Normaal gesproken duurt het een week of zes à acht tot je de postbode thuis kan verwachten. Mijn planning was ietsje anders. Gezien ik toch een maand op vakantie ging en richting Kroatië moest voor wat circuitwerk, was Italië niet heel ver om … en dan kon ik ook meteen het nieuwe pak goed uittesten!

Rev'it! Tailortech

Bij binnenkomst in het pand wandel je een superstrakke showroom in waar ook meerdere GP-pakken hangen van onder andere Danilo Petrucci en onze eigen Collin Veijer. Al snel hoor ik “Ciao, Randy!” en komt een van de medewerkers aanlopen met een pak in zijn armen: “Let’s try!” Een eendelig racepak aantrekken is altijd een beetje een gehannes. Als ik mezelf er dan eindelijk in gehesen heb, valt wel direct op hoe goed het pak zit. Dit wordt bevestigd met het proefzitten op de KTM RC 8C in de showroom. Maatwerk is toch echt wel bijzonder…!

Rev'it! Tailortech

Van design tot het eindproduct wordt alles in huis met de hand gemaakt. Nadat de rijder goedkeuring heeft gegeven start het productieproces en worden de mallen gemaakt. Met behulp van deze mallen worden alle 165 (!) stukken kangoeroeleer uitgesneden die nodig zijn om het pak te maken.

Vervolgens worden een aantal delen geperforeerd, dat moet voor de nodige verkoeling zorgen tijdens het rijden. Na acht uur werk zit één pak dan helemaal in elkaar. Dit proces is voor alle pakken gelijk. Dat houdt dus in dat dezelfde handen die Veijers pak maken ook dat van jou en mij doen, en dat ook in dezelfde lijn. Je krijgt hiermee dus echt je eigen ‘GP’-pak!

Rev'it! Tailortech

Prijs: Rev’It! X.201: € 2.299,99 • Alpinestars Tech-Air RACE: € 1.099,-
Meer info: tailortech.revitsport.com

Deel

Gerelateerde artikels

Joost Overzee

Mandjes vlechten in Laos

Het hedendaagse tempo strookt allang niet meer met mijn natuur. De eerste voortekenen voor de scheefgroei weet ik nog precies: bij mijn eerste aankomst in