Er komt niet alleen een stevige update voor de RS 660, Aprilia vult het gamma ook aan met een Factory versie.
Stiekem moet iedereen met een sportief motorhart Aprilia op de blote kneesliders danken dat de Italianen het vier jaar geleden aandurfden om de RS 660 te introduceren. De komst van de compacte, vlot ogende en betaalbare middenklasse ‘subsporter’ ontketende een kleine revolutie in de dood gewaande sportieve motorhoek. En nu komt er dus niet alleen een stevige update voor de RS 660, maar ook een Factory versie. Molto bene!
Het lichtgewicht ontwerp (slechts 183 kg in rijklare toestand) bleef, maar het kuipwerk is zichtbaar opgefrist. ‘Meer geavanceerde aerodynamica, met invloeden uit Aprilia’s MotoGP-ervaring’ aldus Aprilia’s pr-club. De vraag in hoeverre je zo’n enorme vleugel nodig hebt op een machine met iets meer dan 100 pk kan je jezelf natuurlijk stellen, maar is niet relevant. Het ziet er cool uit. De jeugd wil het. Punt. En het zal uiteindelijk best ‘iets’ doen op vlak van stabiliteit.
De elektronica aan boord van de Aprilia RS 660 is ook geëvolueerd. Het vertrouwde APRC (Aprilia Performance Ride Control) elektronicapakket is nu iets rijker uitgerust (met launch control, jaja) en via de nieuwe verlichte bedieningselementen op het stuur vind je nu je weg over een groter 5” TFT display.
Zo kan je zaken als ATC (instelbare en aanpasbare tractiecontrole), AWC (instelbare en aanpasbare wheeliecontrole), ACC (cruise control), AQS (up/down quickshifter), AEB (instelbare motorremcontrole) en AEM (meerdere motormappings) aansturen. Net als voorheen is de Aprilia RS 660 standaard uitgerust met ride-by-wire en de bekende zesassige IMU. Ook wordt de RS standaard geleverd met (instelbaar) bochten-ABS.
Dan het kloppend hart, de uit de grote V4-broer afgesplitste paralleltwin. De voorwaarts gerichte 660cc tweecilinder is nu uiteraard Euro 5+ conform, maar door de toepassing van gasklephuizen met een grotere diameter (52 in plaats van 48 mm) levert de RS 660 nu 105 pk. Dat is een plus van 5 pk ten opzichte van het vorige model. Chapeau. Er is trouwens ook een versie met een beperkt vermogen van 35 kW verkrijgbaar.
Aprilia RS 660 Factory
Sinds de aankondiging van de allereerste RS 660-serie zaten we al even op een houtje te bijten, maar nu wordt het lange wachten dan beloond: er komt een Factory-versie! In navolging van de Tuono V4 en RSV4 Factory-modellen mag ook de RS nu dus meespelen binnen dit high-end sportclubje.
Geheel in lijn met de Noale superbiketraditie is de RS 660 Factory standaard voorzien van Öhlins vering: een 43 mm NIX30 vork en de STX46 schokdemper achter, beide uiteraard met volledig instelbare uitgaande en ingaande demping en veervoorspanning. Over eventuele verdere aanpassingen houdt Aprilia de lippen nog even op elkaar, net als over prijs en levering.