CFMOTO 2025: eindelijk driecilinders!

CFMOTO 800MT-X

Ze zaten al een tijdje in de pijplijn, maar in 2025 voegt CFMOTO wel degelijk de 675NK naked bike en 675SR sportmotor met driecilinder krachtbron aan het gamma toe. Avontuurlijke motorrijders zullen dan weer blij zijn met de 800MT-X, waarvan intussen alle technische details bekend zijn.

First things first: de gekuipte en naakte middenklassers die de 674cc driecilinder (goed voor 95 pk @ 11.000 tpm en 70 Nm @ 8.250 tpm) delen. De 675NK neemt het design van de andere naked bikes uit het CFMOTO-gamma over (de 800NK, 450NK en de 125NK die in 2025 aan de line-up wordt toegevoegd) terwijl de 675SR in het rijtje sportief gekuipte CF’s met circuitpotentieel past (de 450SR en 450SRS).


De 675NK en SR zullen ook als A2-model worden aangeboden, alle modellen zijn voorzien van een quickshifter, USB-aansluiting en een 5” display met connectiviteit.


700MT ADV
De 700MT ADV is een kruising van de 693cc paralleltwin uit de nogal braafjes getekende 700MT met de meer avontuurlijke looks van de motoren uit de 800MT-reeks, denk aan 800MT Explore. Binnen het 800 MT-gamma verandert er ook een en ander want de 800MT Sport ruilt zijn aluminium gietwielen voor een set spaakwielen. Al blijft het grootste nieuws uiteraard de toevoeging van de 800MT-X.

CFMOTO 700MT

800MT-X
De 800 MT-X doet een beroep op de bekende 799cc paralleltwin van 95 pk, maar door een vernieuwde mapping knijpt de MT-X rijder daar wel tien newtonmeter extra koppel uit terwijl dat maximale koppel ook bij een lager toerental beschikbaar is. Concreet: de 800MT Sport en Explore doen het met 77 Nm bij 7.500 tpm terwijl de 800MT-X 87 Nm bij 6.750 toeren in de aanbieding heeft.

CFMOTO 800MT-X

De veerwegen worden met het zicht op offroad avontuur flink opgekrikt: vooraan en achteraan is er 230 mm veerweg beschikbaar op de MT-X, terwijl dat op de andere 800MT’s 160 mm voor en 150 mm achter is. De grondspeling stijgt navenant van 190 naar 240 mm, de zithoogte komt op een potige 870 mm te staan en dan is er nog een verhoogd zadel als accessoire beschikbaar.

De vering komt trouwens niet langer van KYB, maar van het ons verder onbekende Yu’An. De 48 mm upside-down voorvork en monoshock achter zijn allebei volledig instelbaar. De brandstoftank (19 liter op de 800MT Sport en Explore) groeit naar 22,5 liter, in Ducati DesertX-stijl is er een optionele benzinetank voor onder het zadel beschikbaar waarmee je de brandstofvoorraad naar een niet onnozele 30,5 liter opkrikt.

CFMOTO 800MT-X

De 800MT-X staat op een 21” spaakwiel voor en een 18” spaakwiel achter met daarrond tubeless banden van CST, droog weegt de motor 198 kilo. Quickshifter, Bosch tractiecontrole, bochten-ABS (uitschakelbaar op het achterwiel), cruisecontrole, bandenspanningssensoren, stuurdemper, instelbaar windscherm, carterplaat en grotere offroad voetsteunen zijn standaard.

CFMOTO ging ook met de riek en de kam door de mappings. In vergelijking met de overdaad aan mappings op de 800MT Explore (Sport, Rain, Off-Road, Off-Road Plus, All-Terrain, All-Terrain Plus) blijven er op de 800MT-X drie rijmodi over: Standard, Rain en Off-Road. Een hoger windscherm, handkappen, inklapbare spiegels, een zwaardere carterplaat, valbeugels en een middenbok staan in de optielijst.

CFMOTO 800MT-X

Het 7” TFT-dashboard staat verticaal en heeft bluetoothconnectiviteit. Wie van plan is om écht offroad te gaan met de 800MT-X zal blij zijn met het luchtfilter dat gemakkelijk bereikbaar is onder het eendelige rallyzadel. Onder dat zadel is trouwens ook ruimte voor een compressor die als accessoire wordt verkocht.

CFMOTO 800MT-X

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red