Met de wereldtitel in het WorldSBK vers op zak gaan de Duitsers – geef ze eens ongelijk – even flink met de bezem door de sportieve stal. O ja, en Euro5+ staat natuurlijk voor de deur. Hoe dan ook, zowel de nieuwe BMW M 1000 RR, BMW S 1000 RR, BMW M 1000 R als de BMW S 1000 R zijn stevig opgefrist voor 2025.
BMW M 1000 RR: meer vermogen, betere downforce en stuurhoeksensor onderdeel van Slide Control
Het beste paard van stal (vraag maar aan Toprak) profiteert van een aanzienlijke vermogenstoename van 6 pk en komt daarmee op liefst 218 pk @ 14.500 tpm, dankzij zaken als nieuwe titanium kleppen, hogere compressie (14,5:1 i.p.v. 13,5) ovale in- en uitlaatpoorten, grotere 52 mm gaskleppen en een aangepaste airbox.
Dat vermogen laat zich nu aansturen door een gashendel met een aanzienlijk kortere slag; de draaihoek is nu 58 graden in plaats van 72. Circuitrijders maken een vreugdesprongetje. Daarnaast is de aerodynamica geoptimaliseerd dankzij een nieuw ontworpen topkuip met M Winglets 3.0, de verse vleugels genereren 30 kg downforce bij 300 km/u ten opzichte van 22,6 kg bij de vorige.
Het Flex Frame is doorontwikkeld en bevat een nieuwe motorsteun aan de linkerkant en aangepaste stijfheid rond het baalhoofd, voor meer gevoel onder hellingshoek. Nieuw binnen het toch al uitgebreide elektronicapakket is de Slide Control-optie die mede door een sensor op het balhoofd de mate van slip kan reguleren, niet alleen onder acceleratie maar juist ook bij aanremmen, gezien de link met het race-ABS.
Net als voorheen wordt de nieuwe M RR aangeboden in twee versies: de M 1000 RR basisvariant in Lightwhite en de M 1000 RR M Competition in Blackstorm metallic, gecombineerd met graphics in M kleuren. Zoals bekend moet je voor de M RR wel behoorlijk diep in de broekzak, met een vanafprijs van € 42.990,- (BE: € 36.890,-).
BMW S 1000 RR: betere prestaties en rijkere standaarduitrusting
De S 1000 RR volgt het voorbeeld van z’n M-broeder. Ook hier zorgt het M short-stroke gashendel ervoor dat de S 1000 RR (nog) directer op de commando’s van de gashand reageert en genereren de nieuwe winglets meer downforce – van 17,1 naar 23,1 kg @ 300 km/u.
Een nieuw voorspatbord met geïntegreerde ‘brake ducts’ moet meer frisse lucht langs de remklauwen voeren. De remmen zelf bleven net als het vermogen (210 pk) en gewicht (197 kg) hetzelfde, maar de basisuitrusting is wel wat rianter. Zo is eindelijk de Pro-rijmodus nu standaard (inclusief extra Race Pro-modus, die twee extra combinaties van gasrespons en motorkoppel en de ABS-instelling ‘Slick’ mogelijk maakt), samen met de functies Engine Brake en Hill Start Control.
Dynamic Brake Control (DBC) is ook een nieuwe standaardfunctie. De nieuwe S 1000 RR wordt aangeboden in drie kleurstellingen: de basisvariant in Blackstorm metallic, de Sport-uitvoering in Bluestone metallic en de M Motorsport-variant in Lightwhite in combinatie met het M-pakket. De S 1000 RR is er vanaf € 24.800,- (BE: € 21.690,-).
BMW M 1000 R: verfijning voor de M roadster
Wat meteen opvalt: die ietwat anonieme enkele koplamp van de M 1000 R heeft plaatsgemaakt voor een aanzienlijk dynamischer design in de vorm van nieuwe dual-flow led-unit, afgeleid van de RR-modellen.
Los daarvan valt het met de aanpassingen wel mee. Met 210 pk (ook na Euro5+ goedkeuring) en een rijklaargewicht van 199 kilo is deze naked nog steeds een van de krachtigste in zijn genre, om dat vermogen nog wat beter te kunnen managen heeft BMW wel de tractiecontrole iets verfijnd.
De strategie is nu afgeleid van die van de RR-modellen en zorgt in combinatie met het M short-stroke gashendel (daar is ‘ie weer) voor – aldus BMW – een merkbare verbetering, vooral in de Race-modus voor circuitdagen. De M 1000 R moet € 26.350,- kosten (BE: € 23.780,-).
BMW S 1000 R: meer power en rijkere standaarduitrusting
BMW heeft z’n lesje geleerd en het vermogen van de standaardversie nu ook maar iets opgeschroefd. Het gat tussen de ‘gewone’ en de M was immers wel erg riant. Met een sprongetje van 5 pk komt de S 1000 R nu uit op 170 pk @ 11.000 tpm en dat is toch net even makkelijker praten aan de toog van je lokale stamkroeg.
Gewijzigde inlaatkanalen en bijbehorende aanpassingen aan de mapping zijn de hoofdoorzaken van de betere motorische prestaties. De korte eindoverbrenging (17/46) stuwt de accelaratiedrift van de naked nog wat verder de hoogte in terwijl de aangapaste Shift Assistant Pro (up/down) nu sneller door de bak jaagt.
In combinatie met het nieuwe M korte-slag gashendel moet dit de ‘dynamiek’ aan boord van de S 1000 R aardig oppoetsen. Tot de standaarduitrusting van de S 1000 R behoren nu onder andere ook motorweerstandsregeling (MSR) voor assistentie bij snel terugschakelen en de daaraan gekoppelde configureerbare Engine Brake.
Een korte kentekenplaathouder, USB-C aansluiting en de noodoproepfunctie (E-Call) zetten de puntjes op de i. De nieuwe Single-R wordt aangeboden in drie kleurstellingen: de basisvariant in Blackstorm metallic, de Sport-uitvoering in Bluefire/Mugiallo Yellow, en in combinatie met het M-pakket in Lightwhite. Vanafprijs: € 19.500,- (BE: € 17.100,-).