Niet zomaar een automaat? KTM lanceert AMT

KTM AMT

Nadat KTM tijdens de Iron Road proloog van de voorbije Erzbergrodeo met een prototype aantrad, maakten de Oostenrijkers wereldkundig dat er hard gewerkt werd aan een automaat. En hier is ‘ie dan.

KTM’s Automated Manual Transmission (ATM) biedt de keuze tussen een manuele modus zonder koppeling (M) of een geautomatiseerde versnellingsbak (A). Van zodra de eerste versnelling geselecteerd is, wordt de voorwaartse aandrijving geïnitieerd door het motortoerental te verhogen, waarna de centrifugaalkoppeling aangrijpt en de motorfiets in beweging zet. Hoewel bepaald niet iedereen fan is van het idee, zijn de voordelen bekend: een automaat maakt het leven aan boord van een motorfiets makkelijker, bovendien kan je onmogelijk stilvallen.

In tegenstelling tot een traditionele versnellingsbak (1 – N – 2 – 3 – 4 – 5 – 6), maakt de AMT gebruik van een P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 volgorde, waarbij P staat voor Park. In P voorkomt een mechanische vergrendelingspal in de versnellingsbak dat de motor gaat rollen. Park en neutraal kunnen alleen worden geselecteerd met de flippers aan het stuur, ongeacht of de motor draait of niet, waarbij je de voor- of achterrem moet gebruiken om de eerste versnelling te kunnen selecteren.

KTM AMT

Schakelen gebeurt elektronisch via de ECU en de Transmission Control Unit. Schakelbewegingen worden geïnitieerd door een elektromechanische actuator die in 50 milliseconden schakelt, een schakelsnelheid die vergelijkbaar is met een traditionele transmissie met quickshifter. De schakelbewegingen zijn gebaseerd op verschillende parameters zoals huidige versnelling, toerental, koppel, hellingshoek, acceleratie en snelheid. In A zijn er drie schakelmodi (uiteraard gekoppeld aan de rijmodi): Comfort, Street en Sport.

In de A-modus is handmatig schakelen nog steeds mogelijk. Gebruik je de flippers om op of af te schakelen, dan wordt de automatische modus gedurende vier seconden onderdrukt om daarna weer terug over te gaan in A. Open je heel plots het gas omdat je wat extra punch nodig hebt, bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre, dan schakelt het systeem vanzelf naar een lagere versnelling.

KTM AMT

In M schakel je zelf, hetzij via het traditionele schakelpedaal, hetzij via flippers op het stuur. Een omgekeerd schakelpatroon is trouwens nog steeds mogelijk (afhankelijk van het model). Verder is er de mogelijkheid om High Rev Limiter Shifting te activeren, waarbij de motorfiets kan schakelen als je bovenin de toerenschaal rijdt. Deze functie kan in de M-modus worden in- of uitgeschakeld. AMT wordt eerst aangeboden op een beperkt aantal modellen uit de line-up, in de loop van de komende tijd wordt de range met de automaat verder uitgebreid.

Wat de AMT dan zo anders maakt dan andere automaten? KTM claimt met hun automaat alle voordelen van een automaat (rijgemak, extra brainspace voor andere zaken) te koppelen aan het dynamische schakelgevoel en de controle die je met een manuele bak ervaart; zonder dus te moeten inboeten aan sportiviteit of snelheid. Met andere woorden: een KTM met AMT is nog net zo Ready to Race is als eentje met een gewone bak. Gaan we hopelijk snel uittesten!

KTM AMT

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red