Aprilia RSV4 X ex3ma!

Aprilia RSV4 X ex3ma

Als er een X in de naam zit zijn wij allang blij natuurlijk, en anders worden we dat wel van de lekkernij waarmee de raceafdeling van Aprilia deze special heeft volgehangen.

Uiteraard werd met een schuin oog naar de RS-GP MotoGP-racer gekeken, onder andere resulterend in aerodynamica met ‘grondeffect’ en een V4 goed voor 230 pk bij een gewicht van, slik, slechts 165 kilo. Max Biaggi zelf trok het doek van de exclusieve ex3ma. Hoe exclusief? Er rollen er in Noale slechts dertig van de band.

Hoewel de huidige V4 range alweer een tijdje meegaat – en eerlijk gezegd meer en meer een bijrol speelt – blijft Aprilia Racing wel streven om technologisch de lat steeds hoger te leggen, ziehier de RSV4 X ex3ma. De meest geavanceerde RSV4 ooit geproduceerd, aldus de Italianen.

Dit is het vierde hoofdstuk van een project dat in 2019 begon met de RSV4 X, gevolgd door de Tuono X, en in 2022 verderging met de RSV4 X Thirty. Idee achter deze X-reeks? Het toppunt van Aprilia technologie en prestaties beschikbaar maken voor het publiek. Een vrij select publiek, dat wel.

Aprilia RSV4 X ex3ma

Afijn, de Aprilia RSV4 X ex3ma markeert dus een directe link met de MotoGP, het is namelijk de eerste ‘productiemotor’ die is uitgerust met aerodynamica met grondeffect. Deze geavanceerde technologie, volledig ontwikkeld en gepatenteerd door Aprilia Racing, is geïnspireerd op die van de RS-GP 24, de machine waarmee Viñales en Espargaro hun kunsten vertonen in de MotoGP.

De specifieke vorm van de voorgevormde kuip – rond de flanken – creëert onder hellingshoek een vacuümeffect tussen de grond en de motor, waardoor de grip toeneemt.

Het hele aerodynamische pakket omvat ook nog de nieuw ontworpen voorvleugel, de onderspoiler onder de swingarm, en de spoilers op het onderste deel van het voorspatbord. De kuip is volledig gemaakt van (geen verrassing) koolstofvezel, vergeleken met de vorige X Trenta is de downforce in een rechte lijn vervijfvoudigd, beweert Aprilia.

Aprilia RSV4 X ex3ma

De speciale Perla Nera kleurstelling is dan weer geïnspireerd op Aprilia’s erfgoed. De glanzend zwarte afwerking van de RSV4 X ex3ma is een duidelijk eerbetoon aan de RS 250 waarmee Max Biaggi van 1994 tot 1996 drie opeenvolgende wereldkampioenschappen won in de 250cc-klasse. Over de man gesproken, Max Biaggi was zelf betrokken bij de ontwikkeling van de RSV4 X ex3ma.

De specificaties zeggen genoeg: dit is een racemotor zonder compromissen. De 1.099cc 65° V4 is onder handen genomen door de motorspecialisten van Aprilia Racing en levert nu 230 pk bij 13.500 tpm en een piekkoppel van 131 Nm bij 11.000 tpm. Het Sprint Filter luchtfilter en SC Project uitlaatsysteem – met schitterende dubbele RS dempers – hielpen een handje in de zoektocht naar meer motorische punch.

Aprilia RSV4 X ex3ma

De ECU die al dat vermogen een beetje in goede banen moet leiden betreft het APX-systeem van Aprilia Racing, wat moet zorgen voor nauwkeurige aansturing van wheelie control, vermogen, tractiecontrole en motorrem voor elke versnelling. De rijder kan deze parameters onderweg aanpassen met de flippers, of instellen via de speciale software op de meegeleverde laptop.

Het aluminium twin-spar frame kennen we inmiddels. Veel strakker wordt het niet, zeker niet met een set Öhlins veerwerk racespul rondom.  Geen adaptieve vering deze keer maar een mechanische setup voor de FKR pressurised vork en de TTX-demper achter. Carbon GP TEK wielen doen de rest als het op sturen aankomt. Om de velgen dezelfde slicks die Pirelli gebruikt in het WK Superbike: SC1 voor (125/70) en SCX achter (200/65).

Aprilia RSV4 X ex3ma

Goed, tot zover het goede nieuws. Minder goede nieuws is dat er dus maar 30 worden gemaakt en dat je bij de reservering 80.000 euro (excl. BTW) dient neer te tellen. Slik. Behoor je tot de gelukkigen dan mag je de motor op komen halen bij Aprilia Racing in Noale, inclusief een exclusief bezoek aan de raceafdeling. Stuur ons even een kaartje hoe het was.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red